‘Samen met God kunnen we het leven aan’

De oude Nicolai (85) en Nina (82) Cucuta uit Moldavië kunnen voor hulp alleen maar bij de kerk aankloppen. Jongeren uit de jeugdgroep helpen hen met klusjes en boodschappen. Het echtpaar is God dankbaar dat ze zo het leven weer aankunnen.

Leegloop in dorpen

Het kleine dorp Pociumbeni in het noorden van Moldavië bereik je alleen over een onverharde weg. Je moet er niet van opkijken als je nog paard en wagen tegenkomt, een nog gangbaar vervoermiddel in dit deel van Moldavië. Priester Gheorghe Gavrilita (38) is voorganger van de lokale kerk in Pociumbeni en het naburige Pociumbauti. In deze armoedige dorpjes is de meerderheid van de jongeren vertrokken. Ze werken in landen als Italië, Frankrijk of Duitsland. “De simpele reden hiervoor is omdat ze hier geen werk kunnen vinden, en dus geen perspectief hebben. En als ze wel een baan hebben, wordt die heel slecht betaald.”

Eenzaamheid doet pijn

De trek naar het buitenland heeft grote gevolgen voor de dorpen. Gavrilita ziet met lede ogen aan hoe de eenzaamheid vreet aan de ouderen die achterblijven. “Ze hebben niemand die naar hen omziet, en ook bijna geen geld te besteden. Het merendeel van hun kinderen werkt in het buitenland.” De priester is geraakt door het verdriet van zijn gemeenteleden. “Als ik een oudere bezoek en ze zeggen me ‘er is niemand die me helpt, die een glas water voor me haalt’, dan doet dat pijn”, vertelt hij met tranen in zijn ogen.

Jong helpt oud

Met hulp van Kerk in Actie-partner Moldovan Christian Aid (MCA) startte Gavrilita een hulpproject voor ouderen in Pociumbeni en Pociumbauti. Zo’n 15 jongeren van zijn kerk doen mee. Ze zijn bijna de enigen die nog over zijn. Veel vrienden wonen al lange tijd in het buitenland. “De jongeren bezoeken één of twee keer in de week de ouderen en helpen hen met het werk in huis”, vertelt priester Gavrilita. “Ze maken schoon, helpen in de tuin, brengen boodschappen en putten water uit de put. In de winter kloven ze het hout voor de kachel. Allemaal klusjes waar ouderen echt enorm mee geholpen zijn.”

God is nabij

Dumitru (17) is een van de jongeren die meedoet. Hij komt wekelijks over de vloer bij het echtpaar Nicolai (85) en Nina (82) Cucuta. Ze wonen in een klein huisje in Pociumbeni. Hun twee kinderen werken allebei in het buitenland. Samen kunnen ze zich in huis nog wel redden, maar de hulp van de jongeren voor een aantal klussen is erg welkom op deze hoge leeftijd. “We zijn zo dankbaar met de hulp van de kerk”, vertelt Nina. “Dumitru haalt water voor ons uit de put, brengt boodschappen en doet klusjes voor ons.” Het echtpaar kan zich hierdoor verder samen redden. “Daar zijn we God dankbaar voor. Ons hele leven al is Hij ons nabij.”

Wederzijds verbonden

Priester Gheorghe Gavrilita is dankbaar dat het jongerenproject van zijn kerk zoveel goeds brengt voor de ouderen, maar ook voor de tieners zelf. “Hoe langer ze dit werk doen, hoe leuker ze het vinden. Ouderen vertellen verhalen uit hun jeugd. Dat is een mooi inkijkje van hoe het er vroeger aan toe ging hier in de dorpen. Het geeft wederzijdse verbondenheid voor jong en oud hier op het platteland.”

Hoe Kerk in Actie helpt

Kerk in Actie steunt het werk van Moldovan Christian Aid voor kleine kerken op het Moldavische platteland. Voorgangers worden getraind een lokaal hulpprogramma op te zetten. Hierdoor ontvangen kwetsbare ouderen hulp van jeugdgroepen en jongeren leren naar hun naasten om te zien. Zo worden dorpen in Moldavië weer leefbaar!

Geef voor dit werk

Lees meer over het werk van Kerk in Actie voor de Moldavische kerken: