De kerststal: gewaagde actie vol betekenis

Of je nu rooms-katholiek bent, protestant of niet gelovig – voor ons is een kerststal heel gewoon. Maar de eerste kerststal was een gewaagde actie: Jezus uitgebeeld als een gewoon kind, in een stal waar het ruikt naar stro en koeienpoep.

In december 1223, precies 800 jaar geleden, loopt een kleine, magere man de stad Greccio binnen, een stadje in de Italiaanse provincie Rieti. Hij heeft net in Rome Honorius III bezocht. Franciscus van Assisi - want om hem gaat het - heeft de paus toestemming gevraagd een levende kerststal te maken. De paus geeft zijn fiat.

Aangekomen in Greccio laat Franciscus een bevriend kunstenaar bij zich komen en zegt: “Ik wil dit jaar hier in de stad Kerst vieren. Doe precies wat ik je zeg. Ik wil de geboorte van het kind van Betlehem zo gestalte geven, dat wij met onze eigen ogen kunnen zien in welke pijnlijke en behoeftige omstandigheden hij ter wereld gekomen is.” Ze timmeren een houten voerbak, leggen er een pop in, zetten er een os en ezel bij. Mensen, verkleed als Jozef en Maria, maken het tafereel compleet.

Kwetsbaar en afhankelijk

In die tijd was dat ongehoord, schokkend. Kijk maar eens naar afbeeldingen van Jezus uit de 12e eeuw. Boven de ingang van gotische kathedralen wordt Christus afgebeeld als heerser van het heelal. Een rechter op een troon, ver verheven boven de mensen die onder hem door de kerk ingaan.

Franciscus corrigeert dit beeld. Voor hem is Jezus een arm mensenkind, kwetsbaar en afhankelijk. Hij ligt op stro tussen een dampende os en een balkende ezel. Niet boven de mensen, maar onder hen. Niet in de kerk, maar in een grot. Niet in rijkdom, maar in armoede. Franciscus maakt van zijn geboorte een performance. Gedurfd. En ongehoord.

Zou Franciscus gedacht hebben aan de woorden van Jezus: ‘Vader, Heer van de hemel en de aarde, ik dank u! Want u hebt al die dingen bekendgemaakt aan heel gewone mensen.’
Franciscus gaat door de knieën en wordt als een kind dat onbevangen kijkt. In dat nietige schepsel, dat kind van Greccio, dat hij met grote en verwonderde ogen aankijkt, kijkt God ons aan.

God is niet ver weg. Niet verder weg dan de deur van je hart. Hij wacht en wacht … tot je die deur opendoet. Wanneer je je hart opent, dan geeft God zichzélf aan jou, want Hij geeft nooit iets anders dan zichzelf.

'Jezus is echt geboren'

Dit jaar, 800 jaar na Franciscus, bouwen we voor het derde jaar op rij een levende kerststal bij De Inham, de protestantse kerk in Hoogland. Ik herinner me de eerste keer nog goed. De Eritrese kerkgangers die ons kerkgebouw gebruiken, komen na hun viering naar buiten. Ze wijzen naar de dromedaris en lachen. Die kennen ze uit het land waar ze vandaan komen.

En dan zie ik de verrukte blik van een Eritrese jongen. Hij kijkt in de voederbak naar Daan, 6 maanden oud, die daar als Jezus in het stro ligt. Dan rukt de jongen zich los uit zijn fascinatie en rent naar zijn ouders: “Papa, mama! Jezus is echt geboren. Ik heb het zelf gezien!”

Foto: Kerststal in de Opstandingskerk, Houten door Anneloes van 't Hof

Op 4 oktober 2023 (Franciscusdag) werd het boek De Kerstgroep, Grenzeloos Mooi van uitgeverij Adveniat gepresenteerd. Uitgegeven door de vereniging Vrienden van de kerstgroep Nederland. Je vindt er kerstgroepen uit heel de wereld. Stuk voor stuk kunstzinnige en ambachtelijke uitingen van het met eigen ogen zien van en verwonderd zijn over Jezus’ geboorte in ons midden.