Kerkdienst vanuit de bezemkast

“Als je niet meer naar de kerk kunt, brengen wij de kerk naar jou thuis.” Jan en Corrie Gerkema zijn al veertig jaar betrokken bij de kerktelefoon in Den Helder. Vanuit hun studio, ook wel 'de bezemkast' genoemd, zorgen zij ervoor dat de kerkdienst elke week te beluisteren is.

Naast het uitzenden van de zondagse kerkdienst verzorgt het echtpaar bovendien een wekelijks muziekprogramma. Corrie maakt de draailijst en presenteert, Jan zorgt ervoor dat de lijst in de computer komt te staan. Oftewel: een sublieme samenwerking tussen de twee. “We vinden het belangrijk dat mensen die fysiek niet meer naar de kerk kunnen, toch een gevoel van verbondenheid ervaren.”

Trouwe luisteraars Andries en Hilly Stada ervaren dit gevoel van verbondenheid heel sterk. Nadat Hilly slechtziend werd, kon zij niet meer naar de kerk. “Door de kerktelefoon hebben we echt het zondagsgevoel kunnen behouden. We hebben het gevoel dat we erbij zijn.”

Het werk van Jan en Corrie bereikt veel mensen uit de gemeente. Zij ervaren hierdoor troost en kracht. Ze hopen dan ook dat iemand het werk overnemen als Jan en Corrie het niet meer kunnen doen. “Anders moeten we het eeuwige leven hebben. Jos, misschien kan jij een goed woordje voor ons doen?”