‘Ik heb mijn hart opengezet’

Vinja Grünfeld had een hoop vragen toen ze voor het eerst met haar vriend naar de kerk ging. Op veel vragen vindt ze langzamerhand een antwoord. Maar belangrijker nog: ze zette haar hart open voor het geloof. De gemeente voelt inmiddels een beetje als familie. “Ik heb iets gevonden waar ik niet naar op zoek was, maar wat mijn leven wel verrijkt.”

“Ik ben niet gelovig opgevoed, maar heb altijd het gevoel gehad dat er meer is. Toen ik vier jaar geleden mijn vriend Henny leerde kennen, die kerkelijk betrokken is, stelde ik hem dan ook veel vragen over geloven. Hij vroeg me mee te gaan naar de kerk. We zijn een paar keer bij de geloofsgemeenschap Jong en Vrij in Amersfoort geweest. Daar werden we best blij van.

Vanwege de coronacrisis zijn we de online diensten van de Meentkerk in onze woonplaats Huizen gaan volgen. Er gingen steeds andere voorgangers voor. Jan Verkerk, evangelist bij De Brug in Huizen, sprak me bijzonder aan. Ik begreep meteen wat hij vertelde en werd erdoor geraakt.”

‘Ik heb mijn hart opengezet voor het geloof’

“Zodra De Brug weer openging, werden we er zo warm ontvangen! We werden erbij betrokken zonder dat we wat ‘moesten’. De ontmoetingsdiensten vinden plaats in een huiskamersetting met bloemen en kaarsjes op tafel. Heel gemoedelijk. En de mensen zijn een beetje familie geworden. We hebben ons aangesloten, ik vind het fantastisch.”

“Op de meeste van mijn vragen vind ik langzamerhand een antwoord. Niet op alle, ik heb geleerd dat ik niet overal bewijzen voor moet willen vinden – geloven is niet zwart-wit. Gesprekken met Jan Verkerk en met deelnemers van de oriëntatiecursus hebben me erg geholpen. Ook thuis praten we er veel over. Met Kerst kreeg ik mijn eerste bijbel, de NBV21. Mijn vriend en ik lezen er samen in. Voor hem is dit ook een nieuwe weg.”

‘Ik was er niet naar op zoek, maar het heeft mijn leven verrijkt’

“Ik heb mijn hart opengezet voor het geloof, zo voelt het. Daar stroomt nu veel liefde in, vertrouwen ook dat alles goedkomt. Dat de dingen lopen zoals ze moeten lopen. Ik heb iets gevonden waar ik niet naar op zoek was, maar wat mijn leven wel verrijkt.”

debrughuizen.nl