‘Ik ben gehandicapt, maar weiger te bedelen’

Dankzij een vakopleiding van Kerk in Actie-partner REEDS is de Pakistaanse Shahzaib Ali (25) - ondanks zijn beperking - monteur. Hij repareert motoren, heeft een eigen garage en onderhoudt daarmee zijn vader, moeder en tien broers en zussen.

"Door een beroerte kan mijn vader niet meer werken. Mijn oudere broer is metselaar, maar door de hoge inflatie kan hij nauwelijks aan werk komen. Mijn andere broers en zussen zijn nog te jong om bij te dragen aan het inkomen.”

We kunnen school niet betalen

Shahzaib woont met zijn ouders, broers en zussen in een lemen huisje op het Pakistaanse platteland. Het gezin heeft grote moeite om rond te komen, zeker nu Shahzaibs vader niet alleen niet meer kan werken, maar ook medische zorg nodig heeft. “Mijn broers en zussen gaan niet naar school, dat kunnen we niet betalen. Dat breekt mijn hart en maakt me depressief. Zelf zou ik een kunstbeen kunnen krijgen, maar ook daar hebben we nu geen geld voor. We eten vaak maar twee keer per dag, soms zelfs maar één keer.”

Wat verdien je per week en waar besteed je dat aan?

“Als monteur verdien ik net iets meer dan € 2 per dag. Dat is echt heel weinig in vergelijking met alle kosten die we maken, waaronder medische kosten. Ik verdien zo’n € 57 tot € 64 per maand. Daarvan gaat € 16 naar de huur en elektriciteit van mijn winkel. Er gaat € 6 naar het afbetalen van een schuld, omdat ik geld geleend heb voor de behandeling van mijn vader. De rest van mijn inkomsten, zo’n € 42, besteden we aan boodschappen voor het gezin.”

Wat kun je níet doen van deze inkomsten?

“Het allerergste vind ik dat mijn broers en zussen niet naar school kunnen. Mijn inkomen is ook niet genoeg drie maaltijden per dag. We kunnen geen vlees, kip of fruit kopen, en zeker geen nieuwe kleding of schoenen.”

Wie helpt je en hoe?

“Mijn moeder wilde dat ik ging bedelen, omdat ik gehandicapt ben. Maar dat heb ik geweigerd. Gelukkig kon ik via REEDS een opleiding volgen tot monteur. Ook kreeg ik een startkapitaal om mijn eigen garage op te zetten. "We hebben nog steeds moeite om rond te komen, maar ik ben heel blij dat ik op deze manier kan bijdragen aan de zorg voor mijn vader en in het levensonderhoud van ons gezin kan voorzien.”

Samen tegen armoede

Kerk in Actie komt in actie tegen armoede. In Nederland via de actie ‘Samen tegen armoede’, maar ook wereldwijd zet Kerk in Actie zich in voor mensen die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Zoals in Pakistan, waar REEDS jongeren met een vakopleiding ondersteunt om werk te vinden of een eigen bedrijf op te zetten.

Geef voor dit werk

Dit verhaal is onderdeel van de zomerserie van Kerk in Actie over armoede. Je leest hoe mensen in Nederland en wereldwijd daarmee omgaan en hoe Kerk in Actie mensen helpt uit deze situatie te komen.

Lees hoe armoede de Pakistaanse Aqsa Fazilat leert wat ze echt nodig heeft: