Het Anker: baken van hoop voor kwetsbare kinderen in Rotterdam

In Rotterdam groeit een op de vijf kinderen op in armoede. Met hulp van Kerk in Actie organiseert stichting Het Anker Charlois clubs en zomerkampen voor kwetsbare kinderen om hen een lichtpuntje te bieden in een moeilijk bestaan.

Houvast in moeilijke tijden

Opgroeien in armoede heeft grote gevolgen voor kinderen: het betekent vaak een slechtere gezondheid, sociale uitsluiting en slechtere kansen op diploma’s en werk. Stichting Het Anker - verbonden met de protestantse wijkgemeenten Charlois en Rotterdam-Zuid - wil voor kwetsbare kinderen en tieners in de Rotterdamse wijk Carnisse een houvast zijn in moeilijke tijden. Ze vinden hier een veilige plek, kunnen even ontspannen, krijgen nieuwe vrienden en kansen om hun talenten te ontwikkelen.

Ondersteuning nodig

“De problemen in de wijk zijn groot”, ervaart Marijke Luchtenburg, gezinsondersteuner bij Het Anker. “Veel gezinnen hebben nauwelijks een eigen sociaal netwerk en hebben ondersteuning nodig bij financiën, de taal en bij opvoeding en werk. Het speelt vaak al generaties lang.” Met clubs en activiteiten wil Het Anker een lichtpuntje zijn voor deze kwetsbare groep.

Musical opvoeren

Naast de clubs voor kinderen en tieners is er bij Het Anker een huiswerkbegeleidingsklas en worden er spelmiddagen georganiseerd. Elke week komen er zo’n 40 kinderen naar het centrum. Eline Ditsele, coördinator jeugdwerk, vertelt: “Op de clubs willen we kinderen persoonlijke aandacht geven. We knutselen samen, doen een spelletje, koken en bakken. Zelfs tienermeiden van 16 komen trouw naar de avonden!” Daarnaast is er ook een musicalgroep. Eline: “Met kinderen - die hiervoor speciaal auditie moeten doen - studeren we een musical in. Ze acteren, zingen en dansen, en voeren de musical op voor de bewoners van de wijk. Je ziet kinderen echt groeien in hun ontwikkeling.” Marijke vindt de musical ook altijd bijzonder. “De kinderen zijn zo enthousiast! Ze zetten het echt met elkaar neer, en zijn zo trots! Dan hoor je wel eens ‘dit was de mooiste dag van mijn leven’. Geweldig is dat!”

Volgend jaar weer

Voor kinderen en tieners uit de wijk is er een speciaal zomerkamp. Voor sommigen van hen is het de enige vakantie per jaar. Vrijwilligers van Het Anker gaan met de kinderen een week op kamp naar Ermelo. Eline: “Het kamp is voor kinderen het hoogtepunt van het jaar. Ze hebben de tijd van hun leven tijdens zo’n week en komen altijd met enthousiaste verhalen thuis. Als ze uit de bus komen, roepen ze al ‘Ik kan niet wachten tot volgend jaar!’”

De tieners gaan in de herfstvakantie een weekend weg. Marijke vervolgt: “Met het kinderkamp gaan 45 kinderen mee, met de tienerweekenden ongeveer 20 pubers. Een kampweek kost 90 euro. Als ouders het niet kunnen betalen, zorgen we voor sponsors.”

Vriendschappen

Bij Het Anker draait alles om het opbouwen van de relatie. Kinderen krijgen thuis niet altijd positieve feedback of bemoediging, weet Eline. “Bij Het Anker kunnen kinderen de problemen van thuis even loslaten. Door het onderlinge vertrouwen en onze vaste groep vrijwilligers voelen ze zich snel op het gemak in ons centrum. Ik geniet erg van de vriendschappen die hier ontstaan en groeien. ‘Het Anker is familie voor me’ hoor ik regelmatig. Dat voelt zelfs voor mij zo! Wij zijn geen hulpverlener, maar willen echt naast mensen staan.” Marijke vult aan: “We willen kinderen perspectief bieden om uit een moeilijke situatie te komen, ze iets van Gods licht laten zien.”

Iedereen welkom

Het Anker werkt vanuit christelijke inspiratie, iedereen is welkom. Eline: “Er komen kinderen van verschillende achtergronden. We bidden altijd voor een activiteit en zeggen: ‘Je hoeft niet mee te doen, maar het mag wel.’ Tijdens de clubmiddagen en -avonden vertellen we een bijbelverhaal. We merken dat kinderen met veel vragen rondlopen en nemen de tijd om die te beantwoorden. Je ziet het vertrouwen groeien bij kinderen. Dat is precies waarvoor we dit werk doen.”

Steun dit werk

Kerk in Actie steunt in Nederland, maar ook wereldwijd kerken en partnerorganisaties die kansarme kinderen en jongeren helpen om te werken aan een betere toekomst: met onderwijs, activiteiten, vaktrainingen en begeleiding bij en naar werk. Steun dit werk van Kerk in Actie, want jouw gift maakt het mogelijk dat jongeren hun welzijn en de kans op een betere toekomst vergroten.

Geef voor dit werk

Lees meer over het wereldwijde werk van Kerk in Actie voor kinderen en jongeren: