‘Griekenland heeft zijn zaakjes niet op orde’

Al twintig jaar maakt ze zich hard voor kwetsbare mensen op de vlucht. Het idee dat ze daarmee de wereld verandert, heeft Alexandra niet meer. Het Europese afschrikbeleid boort haar hoop finaal de grond in. “Ik doe geen oog dicht.”

Enorm machteloos

Alexandra* (43) werkt in Athene bij een organisatie die jonge vluchtelingen opvangt. Tieners die moederziel alleen in Griekenland aankomen, krijgen aandacht en support bij hun asielaanvraag. “Op steeds meer momenten vraag ik me af waarom ik dit werk nog doe. Zoveel uitdagingen, nog meer teleurstellingen, ik voel me enorm machteloos. Vluchtelingen worden in Griekenland als uitschot behandeld en voelen dat ze niet welkom zijn. Mijn hart huilt als ik eraan denk wat dat met jonge mensen doet.”

Vreemdelingenhaat neemt toe

“Voor de buitenwereld lijken de zaakjes in Griekenland op orde, maar niets is minder waar. Eindeloze asielprocedures, te weinig opvangplekken, nauwelijks recht op basisbehoeften: álles wordt uit de kast gehaald om vluchtelingen te ontmoedigen voet aan wal te zetten in Europa. Negatieve verhalen in de media zorgen dat de vreemdelingenhaat toeneemt en Griekse burgers steeds vijandiger worden richting nieuwkomers.”

Blijven aankloppen

“Toch geef ik de moed niet op. Als christen is het mijn plicht om op te blijven komen voor kwetsbare mensen. Daarom blijf ik aankloppen bij de overheid. De sleutel ligt bij de politieke wil om vluchtelingen een kans te geven. We zagen het bij de hartelijke ontvangst van Oekraïners: het kán! Een gelijke behandeling voor ieder mens op de vlucht is mijn grootste wens. Al voelt maar één vluchteling zich gezien, krijgt één tiener een beter leven. Dan is het niet voor niets geweest.”

Geef vluchtelingen een stem

Er móet iets gebeuren aan de onmenselijke situatie van vluchtelingen in Griekenland. We kunnen niet langer wegkijken. Ook politici niet! Laten we dit onrecht daarom samen aankaarten. Hoe? Door in de adventsperiode massaal een kaartje te sturen naar Den Haag. Dáár zitten de mensen die het huidige harde beleid menselijker kunnen maken. Geef vluchtelingen in Griekenland een stem. Kijk op kerkinactie.nl/vergeetzeniet hoe je kunt meedoen!

Vluchtelingenkinderen in Griekenland maken mee wat geen enkel kind zou mogen meemaken, omdat ze nergens in Europa welkom zijn. Wij gunnen hen een beter leven! Kerk in Actie blijft vluchtelingenkinderen in Griekenland bijstaan met voedsel, kleding, zorg en onderwijs en waar mogelijk een betere plek.

Geef voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

* De naam Alexandra is gefingeerd. De echte naam van de hulpverleenster is bekend bij de redactie.

Lees ook: