Excuses van een kerk van slavenhouders

150 jaar geleden eindigde de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden. Op 1 juli begint daarom het herdenkingsjaar. De Verenigde Protestantse Gemeente op Curaçao bood in 2013 excuses aan voor haar aandeel in het verleden.

Nederland veroverde Curaçao in 1634 op Spanje, gevolgd door Aruba en Bonaire in 1636. Een deel van de slaven op Curaçao werd tewerkgesteld op plantages op het eiland, andere moesten aan het werk op de handelskade, als sjouwers, roeiers of zeelieden.

Mensenhandel

Curaçao groeide uit tot een centrum voor mensenhandel. Tot slaaf gemaakte Afrikanen werden aangevoerd naar het eiland en vandaar verhandeld naar het vasteland van Spaans-Amerika.
In 1635 begon de constructie van Fort Amsterdam in Willemstad. In 1636 werd binnen dit fort een houten kerk gebouwd, later werd dit een stenen kerk. De huidige Fortkerk staat er sinds 1769.

Vergeving

Aan de muur in de Fortkerk hangt de verklaring uit 2013 waarin de centrale kerkenraad excuses maakt dat men nooit is opgetreden tegen slavernij. Men beschouwde het houden van slaven “zelfs als Bijbels gelegitimeerd” en verwees hierbij naar de vervloeking door Noach van Kanaän (Genesis 9). “Wij vragen voor die fouten oprecht om vergeving aan de nakomelingen van hen die destijds zwaar hebben geleden onder de handelwijze van de protestantse kerk met betrekking tot slaven.”

Slavernij en de Bijbel

Wat zegt de Bijbel eigenlijk over slavernij en vrijheid? In het boekje Geroepen om vrij te zijn vind je bijbelstudies, materialen voor kinderen en vragen om zelf over na te denken of te bespreken in een groep. Afrikaanse, Antilliaanse, Surinaamse en Nederlandse theologen hebben een bijdrage geleverd aan dit boekje van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.

Tijdlijn

1634
Nederland verovert het eiland Curaçao op de Spanjaarden.

1636
Op de binnenplaats van Fort Amsterdam in Willemstad wordt een houten kerk gebouwd. Nu staat hier de Fortkerk.

1795
Tula ontketent op Curaçao de grootste slavenopstand in de geschiedenis van de Nederlandse Antillen. Hij bekoopt dat met de dood.

1863
Formele afschaffing van de slavernij op Curaçao. Tot slaaf gemaakten werkten nog tien jaar onder staatstoezicht door.

1 juli 2013
Tijdens de herdenking van de afschaffing van de slavernij biedt de Verenigde Protestantse Gemeente van Curaçao excuses aan voor haar rol.

1 juli 2023
Begin van het herdenkingsjaar: 150 jaar geleden werd de slavernij in het Koninkrijk der Nederlanden afgeschaft.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Tekst: Maarten Boersema