"Er moet iemand zijn die voor deze kwetsbare mensen zorgt"

Op welke manier zetten christenen over de hele wereld zich in voor hun omgeving? Petrus portretteert in aanloop naar de 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken inspirerende mensen uit binnen- en buitenland. Deze week: Igor Kohaniuk (47) uit Moldavië.

Igor Kohaniuk is directeur van Bethania, partnerorganisatie van Kerk in Actie, en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in twee dagcentra voor kwetsbare kinderen en ouderen in Moldavië. Igor is getrouwd met Rodica en samen hebben ze twee kinderen. Naast zijn werk voor Bethania is hij pastor in de lokale baptistengemeente in Tintareni.

Ze hebben niemand

De kwetsbare kinderen en ouderen die worden opgevangen in Bethania hebben niemand die voor hen zorgt. "Hun ouders en hun familie werken in het buitenland vanwege de hoge werkloosheid en de armoede in ons land. In onze dagcentra krijgen kinderen een warme maaltijd, hulp bij huiswerk en psychosociale hulp. Er zijn dagelijks sport- en buitenactiviteiten, en elke maand worden de verjaardagen van de kinderen gevierd. Voor ouderen is er een dagbestedingsprogramma, een plek voor ontmoeting, een maaltijd en de mogelijkheid om te douchen."

Persoonlijke opdracht

Kohaniuk ziet mensen helpen als een persoonlijke opdracht van God. "In Jesaja 61 geeft Hij ons die missie mee: aan armen het goede nieuws brengen, aan verslagenen hoop bieden, gevangenen vrijheid verkondigen. Vanaf de dag dat ik christen werd - dat was in 1995 - probeer ik God iedere dag te dienen door anderen te helpen, en in liefde en gehoorzaamheid te doen wat onze hemelse Vader van ons vraagt. Bij Bethania proberen we te helpen waar we kunnen, omdat we van mensen houden. En omdat God van ons vraagt onze naaste lief te hebben als onszelf."

Moed en hoop

Het raakt Kohaniuk dat er zo veel uitzichtloosheid is in zijn land. "Mensen hebben echt grote problemen en uitdagingen. Dat zie ik steeds weer als ik in mijn rol als pastor mensen thuis bezoek. Ook mijn eigen kinderen willen later liever in het buitenland wonen, ze zien hier geen toekomst voor zich. Maar iedere keer als ik zie dat mensen geraakt worden door Gods liefde - en dat we daar door ons werk iets in kunnen bijdragen - geeft dat me moed en hoop om door te gaan."

Volhouden

Zelf voert Kohaniuk ook iedere dag een innerlijke strijd: blijf ik hier of ga ik weg? "Ik blijf alleen omdat ik dit werk als Gods roeping zie voor mijn leven. Dat geeft me de kracht om vol te houden. Er moet iemand zijn die voor deze kwetsbare mensen zorgt, want ze verdienen aandacht, zorg en liefde."

Alles wat je in dit leven kunt doen voor Gods koninkrijk doet ertoe, wil Kohaniuk meegeven aan christenen in Nederland. "Alleen voor jezelf leven maakt ongelukkig, anderen helpen biedt hoop en geeft je leven echt zin."

Assemblee Wereldraad van Kerken

'Christus' liefde brengt de wereld verzoening en eenheid' is het thema van de 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken. Eind augustus komen vertegenwoordigers van kerkgenootschappen over de hele wereld bij elkaar in het Duitse Karlsruhe.

Geef voor dit werk in Moldavië

Ben jij al gratis abonnee?

Abonneer je op Petrus en ontvang het magazine 4x per jaar gratis in je brievenbus