‘Er is geen geld voor drie maaltijden per dag’

Immaculate (35) woont met haar dochter Rosebelle (15) in een arme wijk in Kwale, Kenia. Zes jaar geleden overleed haar man. Rondkomen is erg moeilijk. “Soms is er geen geld voor drie maaltijden per dag.” De kerk - partner van Kerk in Actie - springt bij.

Wat heb je per week te besteden?

“Ik heb geen vast betaald werk, maar werk momenteel als vrijwilliger als assistent-secretaris voor een interreligieus netwerk en ben voorzitter van de vrouwengroep. Ik krijg een ruime onkostenvergoeding voor mijn vrijwilligerswerk. Ik verdien daarmee tussen de 5.000 en 10.000 Keniaanse shillings per maand (40 tot 80 euro). Voor onze kamerhuur betaal ik 4.000 shilling per maand. Dat betekent dat ik dus 250 tot 1.500 shilling (2 tot 12 euro) per week overhoud voor de rest. Met 250 shilling kan ik nooit rondkomen.”

Wat kun je daarvan kopen?

“Mijn dochter gaat nu naar een kostschool. Maar als ze thuis is kost ons ontbijt 100 shilling en de tweede maaltijd 300 shilling. We kunnen niet altijd drie maaltijden per dag eten, zeker niet als Rosebelle thuis is.”

Wat kun je daar niet van kopen?

“Mijn man werkte destijds in een restaurant en kreeg daar regelmatig fooien. Toen hij nog leefde hadden we voldoende inkomen, maar nu is dat moeilijk. Ik moet ook schoolgeld betalen voor Rosebelle. Dat is wel 36.000 shilling per jaar (288 euro). Daar helpt mijn zus mij bij. Ik kan ook niet sparen voor onverwachte kosten. Daarbij krijg ik hulp van vrienden en van de kerk.”

Wat zijn je grootste uitdagingen?

“Mijn man mishandelde me. Toen hij overleed beschuldigde zijn familie me dat het mijn schuld was, maar hij was gewoon ziek. Zij keerden ons de rug toe en namen ons al onze bezittingen af. Mijn eigen familie heeft het ook niet makkelijk. Als ik weer bij hen zou gaan wonen, zou dat een te zware last voor hen zijn. Ik was depressief door alles wat ons overkwam. Omdat mijn man moslim was en zijn familie ook, wilde ik lange tijd niets meer met moslims te maken hebben.”

Wie helpt jou en op welke manier?

“De kerk hielp me met een matras en een oventje om te koken. Ook kwam ik in contact met de interreligieuze groep. Daar leerde ik weer positiever naar moslims te kijken. Ik besefte dat deze familie zo is en dat niet alle moslims hetzelfde zijn. Nu bezoek ik moslims weer thuis en eet zelfs met hen. Het heeft lang geduurd, maar ik ben niet meer depressief en voel me nu weer een stuk beter. Ik ben blij dat ik weer iets kan doen. We hebben het nog steeds niet makkelijk, maar ik vertrouw erop dat dit vrijwilligerswerk een eerste stap is om weer verder te komen.”

Samen tegen armoede

Kerk in Actie komt in actie tegen armoede. In Nederland via de actie ‘Samen tegen armoede’, maar ook wereldwijd zet Kerk in Actie zich in voor mensen die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Zoals in Kenia, waar Immaculate via de kerk een matras en een oventje om te koken ontving. Kerk in Actie ondersteunt dit werk via het ‘Shared Futures’ programma.

Geef voor dit werk

Dit verhaal is onderdeel van de zomerserie van Kerk in Actie over armoede. Je leest hoe mensen in Nederland en wereldwijd daarmee omgaan en hoe Kerk in Actie mensen helpt uit deze situatie te komen.

Lees ook hoe Zainab in Den Haag omgaat met armoede: