Een open dialoog in Nes Ammim dankzij Europese vrijwilligers

Het is een van de weinige neutrale plekken in Israël waar joden, moslims en christenen, en Palestijnen en Arabieren elkaar kunnen ontmoeten. In de christelijke gemeenschap Nes Ammim gaan verschillende bevolkingsgroepen open in gesprek. Europese vrijwilligers zorgen voor een sfeer waarin dit mogelijk is.

Nes Ammim - dat ‘teken voor de naties’ betekent - is een Europees christelijk leer- en dialooginitiatief in Galilea, opgericht in 1963. Er is een gastenverblijf voor bezoekers en een dialoogcentrum waar verschillende bevolkingsgroepen samen in gesprek kunnen gaan en leren over elkaars tradities, cultuur en gebruiken. Er wonen honderd Israëlische gezinnen in het dorp.

Veel vrijwilligers

Nes Ammim is tevens een internationale werk- en leefgemeenschap waar christelijke vrijwilligers uit Europa een aantal maanden meewerken en tegelijk meer leren over verschillende religies en tradities. Al vele jaren reizen jonge mensen naar Nes Ammim om er te helpen bij het huisvesten van gasten en het faciliteren van bijeenkomsten en dialoogactiviteiten. “Ze volgen lezingen en gaan op excursie naar bijzondere plekken in Israël. Ze bezoeken een kibboets, een Arabisch dorp en de hoogtepunten van Jeruzalem”, vertelt Geranda Sok, village manager in Nes Ammim. “Zo krijgen de vrijwilligers een goed beeld van de cultuur, tradities en de verschillende religies. Ze gaan naar huis met een breed beeld van wat er speelt in dit land.”

Open sfeer

De meeste vrijwilligers komen uit Nederland en Duitsland. Dialoogcoördinator Maaike Hoffer vertelt dat het belangrijk is dat Nes Ammim een Europese sfeer uitademt met een Europese dienstverlening. “Dat heeft een positief effect op onze dialoogprogramma’s. Nes Ammim kan zo een multiloyale plek zijn voor een goed gesprek tussen bevolkingsgroepen, zonder dat we te veel Israëlisch, Palestijns of Arabisch zijn. Die open, veilige sfeer danken we aan de vele vrijwilligers uit Europa die hier de boel draaiende houden.”

Persoonlijke ontwikkeling

Vrijwilligers zien de periode in Nes Ammim ook als een kans voor persoonlijke ontwikkeling, vertelt Geranda. “Na aankomst maak je direct deel uit van onze gemeenschap. We eten met elkaar, er zijn bar- en filmavonden, op vrijdag houden we de sabbatsmaaltijd en op zondag een kerkdienst. Tijdens het werk leer je al meer over dialoog, want je collega’s zijn mensen uit alle geledingen van de lokale bevolking. En last but not least: je mag er jezelf zijn, waar je ook vandaan komt en wie je ook bent.”

Steun voor dialoogprogramma

Voor de Protestantse Kerk is de relatie met het Joodse volk een wezenlijk onderdeel van de eigen identiteit. Bezinning op de joodse wortels van het christelijk geloof en het bevorderen van het gesprek tussen joden en christenen hoort daarbij. Kerk in Actie steunt het dialoogprogramma van Nes Ammim. Op zondag 1 oktober wordt voor dit werk gecollecteerd.

>> Meer weten over het Young Explorer Program van Nes Ammim? Lees meer op nesammim-werving.nl.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief