Diaconale vakanties: vakantiepret voor duizenden mensen met zorgvraag

“We voelden ons meteen welkom, de liefde is voelbaar, de volgende week is alweer gepland!” Het enthousiasme spat ervan af als Jannes (86) en Wil (88) Koetsier vertellen over hun vakantie in Doorn. Jaarlijks genieten 2700 mensen van zo'n diaconale vakantieweek, dankzij honderden toegewijde vrijwilligers.

Ieder jaar organiseert Het vakantiebureau ruim 92 vakantiearrangementen voor mensen die zorg nodig hebben tijdens hun vakantie of zelf niet meer op vakantie kunnen. Tijdens deze diaconale vakantieweken staan ruim 1750 ervaren vrijwilligers klaar om de gasten een heerlijk vakantiegevoel te bezorgen. Ze helpen bij de activiteiten, (persoonlijke) verzorging en bieden een luisterend oor, dag én nacht.

Ziek-zijn even vergeten

Gerry Beilsma (73) uit het Zeeuwse Nieuwerkerk kan erover meepraten. Ze is dit jaar al voor de 30e keer meegeweest met een diaconale vakantieweek. “Ik heb al 45 jaar te kampen met ziekte. Zelf op vakantie gaan is geen optie, en daarom is het zo fijn om twee keer per jaar mee te gaan met een week van het Vakantiebureau.” Tijdens een week van het Vakantiebureau kan Gerry haar ziek-zijn even vergeten: “De meeste gasten hebben met ziekte te maken, maar in de vakantieweek wordt er nauwelijks over gesproken. Je kunt het even achter je laten.”

Helemaal welkom

Jannes (86) en zijn vrouw Wil (88) Koetsier uit Dalen gingen in februari voor het eerst mee met een zorgvakantie. Op landgoed Hydepark in Doorn kwamen ze tot rust. “We waren net verhuisd, dus zaten midden in de rommel. Even een andere omgeving deed ons echt goed.” Jannes en Wil voelden zich van het eerste moment welkom. “We werden met open armen ontvangen en hadden een meteen een ‘thuisgevoel’. Er werd van alles georganiseerd, maar niets was verplicht. Je bent vrij om wel of niet aan een activiteit mee te doen.”

Heerlijke tijd dankzij vrijwilligers

Wil is enthousiast over de vrijwilligers die de vakanties mogelijk maken. “Altijd staan ze voor je klaar: ‘s morgens word je gewekt met een kopje thee, ze zorgen dat je op tijd bij het ontbijt kunt zijn, je krijgt op tijd je medicijnen. Ze zorgen ervoor dat je een heerlijke tijd hebt, alles wordt je uit handen genomen.” Gerry kan het alleen maar beamen: “Tijdens mijn vakantie waren 20 vrijwilligers aanwezig. Ze doen echt alles voor je. Sommige vrijwilligers gaan al zoveel jaren mee dat je echt een band opbouwt met elkaar. Ze komen soms spontaan bij me op de koffie als ze zelf op vakantie zijn in Zeeland. Zo leuk!”

Voor ieder wat wils

Niets moet, alles mag tijdens een vakantieweek. Gerry: “Je kunt een middag gaan winkelen met een vrijwilliger, naar een museum of in een trammetje de omgeving bekijken. Soms is er een kooroptreden, kun je koken met de koks of een fietstocht maken in de buurt. Te veel om op te noemen.” De ‘creatieve’ weken hebben Gerry’s voorkeur. “Ik maak zelf kaartjes en doe graag iets creatiefs. Ik organiseer nu ook zelf een workshopmiddag tijdens een vakantieweek! Dan zijn wel 15 mensen - vrouwen én mannen - enthousiast aan het knippen en plakken; ze maken de prachtigste kaarten.” Zelf leerde ze tijdens een diaconale vakantie met pretex werken: een methode waarbij je stof in een verfbad doopt waardoor het materiaal hard wordt en je er beeldjes van kunt maken. “Vorig jaar maakte ik een beeld van Jozef en Maria met het kindje Jezus. Dat heeft bij ons in Nieuwerkerk met Kerst in de kerk gestaan. Geweldig!”

Warme deken

Voor Jannes en Wil vloog de week om. “Er was niemand die zich verveelde, iedereen had het naar de zin. Een blinde man uit de groep was aan het handwerken. Je zult denken: hoe is het mogelijk? Aan iedereen wordt gedacht.” Voor het echtpaar Koetsier is het duidelijk: liefde is de gouden draad van de vakantieweken. “Het was één grote warme deken. Het was zo fijn om omringd te zijn door liefdevolle mensen.” Voor hen blijft het niet bij deze ene vakantieweek. “We schrijven ons binnenkort weer in voor een volgende vakantie. We zijn én blijven loeienthousiast!”

Vrijwilliger vakantieweken: iets voor jou?

Het vakantiebureau is ieder jaar op zoek naar vrijwilligers. Vooral zorgvrijwilligers (verpleegkundigen en gediplomeerd verzorgenden) zijn welkom. Daarnaast zijn er bij iedere vakantie mensen nodig die kunnen helpen in het restaurant of bij het begeleiden van vakantiegasten in de recreatieve activiteiten. Iets voor jou?

Meld je aan als vrijwilliger

Foto's: Het vakantiebureau