De viool van Alex Polak

Een bijzondere 4 mei-uitzending van Met hart en ziel, waarin presentator Joanne Bijleveld naar het dorpje Diepenheim afreist.

In de Protestantse Gemeente Diepenheim zou vandaag een speciale herdenking plaats vinden, waarbij de dertienjarige Florine Braakman de viool van de joodse Alex Polak zou bespelen. De herdenkingsbijeenkomst kan helaas niet doorgaan, maar presentator Joanne Bijleveld bezoekt het kleine Overijsselse dorpje toch. Wie was Alex Polak en hoe is zijn viool bij Florine terecht gekomen? Welke rol speelden de Johanneskerk en toenmalige dominee Landstra tijdens de oorlog? En waarom vindt de huidige dominee Ary Braakman het belangrijk de gebeurtenissen van 75 jaar geleden in zijn gemeente te herdenken?

Op de joodse begraafplaats vertelt Herman Haan van de ‘Historische Vereniging Old Deep’n’ over de joodse families die na de oorlog niet naar Diepenheim terugkeerden. En Florine speelt, in een lege kerk, alsnog op de viool.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Foto: KRO-NCRV