‘De steun van de kerk geeft moed in barre tijden’

Waseem Skif (39), familie van Shadi, is boekhouder en woont met zijn vrouw Rita en twee dochters (6 en 9) in Latakia. De stad raakte zwaar beschadigd door de zware aardbeving. Hun leven staat na die tijd volledig op zijn kop.

De aardbeving deed hun leven op zijn grondvesten trillen. Waseem Skif en zijn gezin voelen zich nog steeds niet veilig. Gelukkig geeft de kerk praktische en psychische steun.

Enorme chaos

“Midden in de nacht begon ons flatgebouw plotseling hevig te schudden. In de woonkamer viel van alles kapot. De chaos was enorm. Alle bewoners renden in pyjama’s het gebouw uit. Wij vluchtten met ons gezin de auto in en reden zo ver mogelijk bij de hoge gebouwen vandaan.

Barre tijden

In die nacht vol paniek openden alle kerken in de stad de deuren voor iedereen die hulp nodig had. En dat ging om heel veel mensen. Ook wij hebben een hele week in de kerk doorgebracht en hielpen mee bij het uitdelen van voedselpakketten, dekens en matrassen. Elke dag kregen meer dan honderd mensen te eten. Die hulp gaat nog steeds door. De kerk heeft daarbij niet alleen oog voor de directe nood, maar verleent mensen ook psychische bijstand om alle gebeurtenissen een plek te kunnen geven. Dat geeft moed in barre tijden.”

'Ik blijf bidden'

“Voor ons is er een leven voor én een leven na de aardbeving. Hoewel de twaalf jaar oorlog er al behoorlijk inhakten, lijkt nu ons gevoel van veiligheid – zelfs thuis – helemaal verdwenen. We houden ons vast aan ons geloof. We vertrouwen erop dat Jezus ons ook hier doorheen helpt. En ik blijf bidden om vrede voor ons land.”

Help mee

Voor mensen in Syrië is het voortbestaan van de kerk van cruciaal belang voor de stabiliteit in het land, omdat daarmee de sociale structuur wordt hersteld. Via het programma zending helpt Kerk in Actie met een speciaal herstelfonds de kerk in Syrië op te bouwen. Herstel van de kerk betekent herstel van de gemeenschap, en hoop voor de toekomst!

Geef voor dit werk

Lees ook het verhaal van Shadi Haddad: