‘Armoede leert je wat je echt nodig hebt’

De Pakistaanse Aqsa Fazilat is op haar 26e getrouwd geweest, en gescheiden. Ze ging weer bij haar moeder wonen, die al nauwelijks kon rondkomen. Dankzij een vakopleiding van Kerk in Actie-partner REEDS draagt Aqsa nu bij aan het gezinsinkomen.

Aqsa groeide op in een sloppenwijk, samen met haar moeder, twee broers en twee zussen. Eén van haar broers heeft een  beperking. Haar vader overleed toen ze nog jong was. Aqsa trouwde, maar kwam terecht in een gewelddadige relatie met haar man én met haar schoonfamilie. Ze scheidde en ging opnieuw bij haar moeder wonen.

Wat verdien je per week?

“Mijn moeder is een hardwerkende vrouw. Eerst zorgde mijn vader voor het gezin, nu doet mijn moeder dat. Ze naait en repareert kleding voor familieleden en mensen uit ons dorp. Toch verdient ze daarmee niet genoeg om voor mijn broers en zussen te kunnen zorgen. Toen ik weer bij hen kwam wonen, kon ik natuurlijk niet stilzitten. Ik volgde een training in breien, naaien en borduren. Nu help ik mijn moeder en verdien ik zo’n 13 euro per week.

Waar besteed je dat aan?

“Zelfs met mijn salaris erbij blijft het moeilijk om alle eindjes aan elkaar te knopen. We hebben veel medische kosten voor mijn broer, maar ook voor mijn ouder wordende moeder. Van wat ik verdien gaat € 8 euro op aan boodschappen, € 3 euro aan energiekosten en € 1,50 aan medische kosten. De rest gaat op aan losse uitgaven, bijvoorbeeld aan groente op de markt.”

Wat kun je wel en niet kopen?

Ik betaal de medicijnen en behandelingen voor mijn broer en moeder, en zorg voor twee maaltijden per dag. Eigenlijk heeft mijn moeder meer medicijnen nodig. Het raakt me enorm dat we dit niet kunnen betalen. Toch ben ik blij dat ik nu iets kan bijdragen.”

Wat zijn je grootste uitdagingen?

“Ik groeide op in armoede, zag hoe mijn moeder worstelde om rond te komen en zocht een uitvlucht in een huwelijk. Maar mijn man mishandelde me. Ik ging terug naar mijn moeder, maar beschouwde mezelf als last voor haar, als weduwe en moeder van een gehandicapte zoon. Als gescheiden vrouw kan ik ook niet alleen wonen, dat is in onze maatschappij ondenkbaar.
Ik verloor vaak de moed en de hoop. Toch wilde ik mijn uiterste best doen om vooruit te komen. REEDS heeft me daar enorm bij geholpen. Ik maakte kennis met het werk van REEDS toen ik samen met mijn broer een evenement bijwoonde voor mensen met een beperking. Ik leerde daar dat armoede niet alleen negatief is: je leert namelijk ook wat je echt nodig hebt. Ik kreeg een beurs om een handwerkopleiding te volgen en een eigen bedrijf te beginnen. Daardoor kan ik nu bijdragen aan de medische kosten en kosten voor levensonderhoud van mijn gezin.”

Samen tegen armoede

Kerk in Actie komt in actie tegen armoede. In Nederland via de actie ‘Samen tegen armoede’, maar ook wereldwijd zet Kerk in Actie zich in voor mensen die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Zoals in Pakistan, waar REEDS jongeren met een vakopleiding ondersteunt om werk te vinden of een eigen bedrijf op te zetten.

Geef voor dit werk

Dit verhaal is onderdeel van de zomerserie van Kerk in Actie over armoede. Je leest hoe mensen in Nederland en wereldwijd daarmee omgaan en hoe Kerk in Actie mensen helpt uit deze situatie te komen.

Lees hoe Nur Yakin noodgedwongen boert in beschermd bosgebied in Indonesië: