Prikkelarme Kerkdienst

30 aug 2020 15:00, Goede Herder Kerk in Valkenburg Hoofdstraat 35

Pijl naar links Alle agenda-items

Deze dienst is bedoeld voor mensen, die sneller overprikkeld raken, bijvoorbeeld door autisme of een Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) en hun naaste familieleden.

Vanuit de Werkgemeenschap van de Protestantse Gemeenten in Katwijk, Valkenburg en Rijnsburg zal gestart worden met Prikkelarme Kerkdiensten.

UPDATE: De dienst kan door het schoonmaken en ventileren vanwege corona na de ochtenddienst niet om 12:30 beginnen, maar pas om 15 uur.

Ook zal er geen samenzang zijn, maar muzikale begeleiding en
luistermuziek. En er zal van tevoren ingeschreven moeten worden.

Dit kan tot uiterlijk 23 augustus bij ds. Marjan Zebregs:
marjan.zebregs@xs4all.nl

Locatie en bereikbaarbeid

De kerkdiensten zullen plaatsvinden in de Goede Herder kerk aan de Hoofdstraat 35 in Valkenburg. Dit is een centrale plek in de gemeente Katwijk, die via twee zij-ingangen ook goed toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Een gewone kerkdienst kan door het gebruik van een orgel of andere luide instrumenten teveel prikkels geven. Ook geeft het veel prikkels als er veel mensen tegelijk in een ruimte aanwezig zijn. Daarbij duren de gewone kerkdiensten ruim een uur, waar een grote concentratieboog voor nodig is. We staan er vaak niet bij stil dat deze bijeenkomsten voor mensen met een aandoening als autisme of NAH te inspannend kunnen zijn om bij te wonen.

Natuurlijk betekent dit niet dat er bij hen geen behoefte is aan het bijwonen van een eredienst en daarom start dit nieuwe initiatief om hierin tegemoet te komen. In 2020 zal er een proefproject gestart worden van vier Prikkelarme kerkdiensten door verschillende, vanuit Werkgemeenschap Katwijk, betrokken predikanten en een kerkelijk werker. Deze diensten duren een half uur en hebben een strakke liturgie, die gevolgd zal worden. De muzikale begeleiding zal verzorgd worden door een pianist en de diensten beginnen steeds om 12:30.

De data zijn: 19 januari ds. M. Zebregs, 26 april ds. H. van der Laan, 30 augustus pastor Rixt de Graaf,13 december ds. M. Heikoop. Als u zich herkent in deze beschrijving en behoefte heeft aan het bijwonen van een kerkdienst op maat, dan bent u van harte uitgenodigd om te komen naar de Prikkelarme Kerkdiensten in de Goede Herder Kerk in Valkenburg. Ook als u iemand in gedachten hebt, voor wie deze diensten een uitkomst zouden zijn, geef het door. Wij hopen dat we het komende jaar met dit initiatief tegemoet zullen kunnen komen aan een sterk gevoelde behoefte om samen te komen en de Heer te ontmoeten rondom zijn Woord, ook als de reguliere zondagse eredienst geen optie is.

In Goede Herder Kerk in Valkenburg Hoofdstraat 35