Nur Yakin boert noodgedwongen in beschermd bosgebied

Veel boeren in Zuid-Sumatra, Indonesië, hebben moeite om in hun levensonderhoud te voorzien, omdat zij geen eigen grond hebben. Daarom verbouwt boer Nur Yakin noodgedwongen op een stuk grond in beschermd bosgebied. Kerk in Actie-partner Yabima traint boeren om op te komen voor hun (land)rechten.

Nur Yakin uit de provincie Lampung - in het zuiden van Sumatra - bezit geen eigen land. “Om mijn gezin te kunnen onderhouden, verbouw ik mijn gewassen op één hectare overheidsgrond. Dat ligt  in een beschermd bosgebied. Ook houd ik vijf geiten.” Nur Yakin is niet de enige die hier boert. “We weten dat het om beschermd gebied gaat, maar het is de enige manier om mijn gezin te kunnen onderhouden, om voedsel te  kopen, schoolgeld te  betalen en de kosten voor bijvoorbeeld elektriciteit." Dan nog is het gezin erg kwetsbaar. “Als de oogst tegenvalt of mislukt, zit ik in de problemen. Ik maak ook vaak schulden, bijvoorbeeld bij de winkel in ons dorp waar ik gereedschap of andere landbouwproducten koop.”

Extra kwetsbaar

Yabima, de diaconale organisatie van de kerk van Zuid-Sumatra, ondersteunt boeren als Nur Yakin. “Grond is voor boeren cruciaal”, vertelt een medewerker van Yabima. “Boeren die geen eigen grond hebben zijn extra kwetsbaar, zeker als zij noodgedwongen land in beschermde gebieden in gebruik nemen. Er zijn zelfs boeren die land gebruiken in militair oefengebied. Van de overheid krijgen deze boeren weinig steun. Sterker nog, overheidsfunctionarissen hebben vaak wel grote stukken land in bezit.”

Geen dure kunstmest meer

Yabima traint boeren om voor hun (land)rechten op te komen en leert boeren om duurzaam te verbouwen. Dat zorgt ervoor dat de grond gezond blijft en de opbrengst toeneemt, maar ook dat de kosten dalen. “Via Yabima heb ik geleerd hoe ik organische mest kan gebruiken in plaats van kunstmest”, vertelt Nur Yakin. “Die organische mest maak ik zelf, ik hoef nu geen dure kunstmest meer te kopen.”

Geef voor dit werk

Kerk in Actie komt in actie tegen armoede. In Nederland via de actie ‘Samen tegen armoede’, maar ook wereldwijd zet Kerk in Actie zich in voor mensen die in armoede leven. Zoals in Indonesië, waar Yabima boerengezinnen ondersteunt om hun landbouwproductie duurzamer en rendabeler te maken.

Dit verhaal is onderdeel van de zomerserie van Kerk in Actie over armoede. Je leest hoe mensen in Nederland en wereldwijd omgaan met een leven in armoede en hoe Kerk in Actie mensen helpt uit deze situatie te komen.

Lees hoe Cora uit Veenendaal uit de schulden kwam met hulp van Kerk in Actie-partner SchuldHulpMaatje: