6x manieren voor geloofsopvoeding met je peuter

Het delen van je geloof met je baby, peuter of kleuter is een prachtige taak. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Hoe deel je je verwondering? Hoe geef je woorden aan je geloof? Hieronder vind je zes ideeën voor ouders en kinderen tot vier jaar.

1. Vertel wie God voor jou is

Vertel je peuter in een paar steekwoorden wie God voor jou is. Vertel waar (jij denkt dat) hij is. Daar kun je over beginnen als God al onderwerp van gesprek is, maar het kan ook als er sprake is van verdriet, angst, of juist vrolijkheid en dankbaarheid. Als je merkt dat je peuter bang is om alleen in bed te slapen, zou je kunnen zeggen: ‘God wil je troosten als je verdriet hebt, beschermen als je bang bent. Hij is bij je, ook al kun je hem niet zien. God is de liefde, rust en blijdschap in je hart.’ Bij een ruzie, waarbij het aankomt op het samen goedmaken, kun je Jezus noemen die graag vrede wil voor alle mensen.

2. Boekjes lezen met je peuter

Ook aan peuters kun je christelijke verhalen vertellen. Er bestaan heel veel geschikte boekjes voor kinderen tussen de 0 en 4 jaar: met veel prenten, weinig/geen woorden, maar wel met een verhaal, dat jij in je eigen woorden aan jouw peuter kunt vertellen. Het is ook leuk en leerzaam om je peuter het verhaal zelf te laten vertellen aan de hand van de plaatjes. Start met een open vraag zoals: wat zie je hier?

3. Handomtrek met namen

Maak je eigen handomtrek op een vel papier. Schrijf de namen van je peuter in de palm van de handafdruk. De tekening verwijst naar Gods handpalm, waarin wij onuitwisbaar staan gegrift. God vergeet je nooit. Bewaar deze handpalm in een mapje voor jouw peuter.

4. Maak een doopboekje

Als je peuter gedoopt of opgedragen is, kun je een persoonlijk (doop)boekje maken. Zoek de spulletjes op die met de doop of het opdragen te maken hebben, zoals de liturgie en doopfoto’s. Het is ook mooi om de teksten van de gebeden, liedteksten en andere persoonlijke woorden uit de doopdienst hierin te schrijven. Was er aansluitend een feestje? Doe daar ook verslag van met tekst en/of foto’s. Grotere broers of zussen kunnen een mooie tekening in het boekje maken.

5. Ga bouwen met je peuter

Een bijbelverhaal kun je op speelse wijze actief laten beleven. Door iets te bouwen bijvoorbeeld, zoals de ark van Noach, of een tempel (hut in de tuin). Ook de allerkleinsten kunnen meedoen. Bijvoorbeeld met het verhaal van de toren van Babel. Er is niets leukers voor een dreumes om – na het bouwen van een toren – die weer helemaal in stukken te gooien. Vertel of lees tijdens het bouwen (een stukje van) het verhaal van de toren van Babel.

6. Zing met je peuter

Vooral zingen is op deze leeftijd belangrijk: met de tekst van de liedjes maak je peuter bekend met eigenschappen van God en Jezus. Met de muziek geef je je peuter de kans zijn gevoel te uiten. In dit geval zijn dat gevoelens van vrolijkheid, veiligheid, liefde, vertrouwen en saamhorigheid. Kijk ook eens voor een kinderconcert bij jou in de buurt bij Zingen in de Kerk.
Of luister hier de liedjes uit de laatste Petrus Kids (scroll naar onder).

Lees ook:

Bron: Geloven met plezier, Astrid Damstra

Christelijk doeboek: Petrus Kids

Samen creatief aan de slag met een bijbelverhaal