‘Exodus’ is nog tot en met 24 september te zien in Buitenplaats Doornburgh. Met de code EXODUSPETRUS ontvangen Petrus-lezers € 2,50 korting op een ticket (max. 4 tickets per bestelling).
In de voormalige Emmaüs Priorij in Maarssen organiseren het Bijbels Museum en Buitenplaats Doornburgh de expositie EXODUS. Samen daagden ze via een open call kunstenaars uit om het bijbelboek Exodus op eigen wijze te interpreteren. Van de 700 inzendingen uit heel Nederland werden er 28 uitgekozen voor de expositie.
Verstillende werking
Alleen al de locatie is fascinerend. Tot 2017 woonden in dit rijksmonument in de stijl van de Bossche School de zusters van de Kanunnikessen van het Heilig Graf. Binnen de soberheid en strakke eenvoud van de architectuur komen de kunstwerken prachtig tot hun recht. De refter, de recreatieruimte, de gesprekskamers, de kapel en de binnentuin zijn allemaal nog herkenbaar. Het heeft een verstillende werking op mij. Ik breng er de hele middag door. Steeds neem ik even rust in de kleurige kloostertuin om alles op me in te laten werken.
Ontheemd zijn
Het bijbelboek Exodus is verweven in ons culturele erfgoed, en bekend in de drie monotheïstische godsdiensten. Mozes leidt zijn volk uit de slavernij van Egypte naar het beloofde land, in een tocht door de woestijn die 40 jaar duurt. Het raakt me in deze tijd van migratie, vluchtelingenstromen en oorlogen. Het raakt ook aan ons verleden van slavernij. Veel kunstwerken gaan over dit ontheemd zijn; soms heel intiem en persoonlijk, soms confronterend. Zoals een schilderij van een naakte man met een koffer en plastic zakken, of een video-installatie met allemaal verschillende blokjes beelden van de verwoestende werking die water kan hebben.
Fascinerend en ontroerend
Ik vond het verrassend dat de interpretaties zo verschillend waren. Zo nam een kunstenares de stem van God die Mozes in de woestijn hoorde, als uitgangspunt. Ze herkende deze als een stem van binnen, een intuïtief weten. Deze stem bracht haar ook verwarring. Mag ik hiernaar luisteren? Wat betekent dit voor anderen? Een andere kunstenares die in het klooster resideerde, liet zich inspireren door het kruis in de kloostertuin en trok dit door naar een prachtig beschilderde muur. Andere kunstenaars die vaak of ver verhuisden, verbeeldden hoe ze meenamen wat ze achterlieten. Je moet het zien om het te begrijpen. Fascinerend en ontroerend.
Maatschappijkritisch
Mij raakte het kunstwerk dat een kunstenaar samen met allerlei mensen maakte die betrokken zijn bij de Pauluskerk in Rotterdam. Mensen die op straat leven, ieder met een andere reden op de vlucht, ontheemd, in armoede geraakt. Maar ook de serie van 60 portretten van ongedocumenteerde vluchtelingen: ‘A paper monument for the paperless’.
Beeld: 'A paper monument for the paperless', P. Katanic (kop)/ Lize Kraan/ Rebecca Schoon