Nieuw: Canon van het Nederlandse protestantisme

Op 23 mei verschijnt de 'Canon van het Nederlandse protestantisme'. Dit veelzijdige boek biedt in 49 vensters een overzicht van de geschiedenis en achtergronden van het protestantisme in Nederland.

Wat is nu typisch protestants? Hoe herken je een protestants kerkgebouw? Waarom dragen veel predikanten een toga? Welk snoep is het populairst tijdens de preek? Wat wordt bedoeld met het zogenaamde avondmaal?

Bestel de 'Canon van het Nederlandse protestantisme' hier

Protestantse kwesties

Deze en tal van andere typisch protestantse kwesties komen aan de orde in de Canon van het Nederlandse protestantisme. In 7x7 korte hoofdstukken worden 49 belangrijke of kenmerkende momenten in de geschiedenis, gewoontes, opvattingen, personen en voorwerpen beschreven. Hiermee biedt het boek een afwisselende en aantrekkelijke beschrijving van het protestantisme in Nederland.

De canon bevat columns van Beatrice de Graaf, Franca Treur, Joke Verweerd, Elbert Smelt, Bastiaan Ragas, Ad van Nieuwpoort en Trijntje Oosterhuis.

20 jaar Protestantse Kerk in Nederland

De Canon van het Nederlandse protestantisme wordt gepubliceerd in de maand van het 20-jarige bestaan van de Protestantse Kerk in Nederland. Die onstond op 1 mei 2004 na een fusie tussen de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk.

Lange traditie

René de Reuver, scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland, vindt dat de canon de rijke traditie van het protestantisme in Nederland goed in beeld brengt: “De Protestantse Kerk in Nederland bestaat sinds 2004, maar onze kerk staat in een lange traditie. Het protestantisme drukt al meer dan 500 jaar een stempel op onze samenleving. Met deze canon willen we dat duidelijk markeren.”

Canon van het Nederlandse protestantisme is verkrijgbaar vanaf 23 mei 2024. ISBN 978 90 435 4107 7 | 160 pagina’s |  € 20,-

Bestel het boek (€ 20,00)

Bestel het e-book (€ 11,99)

Ben jij al gratis abonnee?

Abonneer je op Petrus en ontvang het magazine 4x per jaar gratis in je brievenbus

Beeld: Hannah Kasteleijn