Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Inheemse vrouwen uit Papoea laten hun stem horen tegen ontbossing

Rosita woont in West-Papoea, in een gebied dat illegaal is ingenomen door palmoliebedrijven. “Ons bos wordt vernield, bijna alle vogels zijn verdwenen,” vertelt ze. Samen met andere vrouwen vraagt ze aandacht voor de ontbossing en schending van mensenrechten in haar leefgebied.

Rosita woont met haar man en vier kinderen in de hooglanden van Papoea. “Wij leven in en met het bos. Wij halen er ons voedsel en onze medicijnen uit. Wij kennen het bos als geen ander: we weten waar we kunnen verbouwen, en welke stukken bos we met rust moeten laten voor de dieren. Het bos heeft ook een grote culturele en spirituele waarde voor ons. Het is Gods schepping, en bepalend voor onze identiteit.”

Grootschalige houtkap

Grootschalige ontbossing, door (internationale) bedrijven die daarvoor toestemming krijgen van de Indonesische overheid, vormt een directe bedreiging voor de leefwijze van Rosita en haar gemeenschap. “Maar”, benadrukt Rosita, “ontbossing is niet alleen ons probleem, maar van de hele wereld. Behoud van bossen is cruciaal om klimaatverandering tegen te gaan.”

Drie na grootste regenwoud

Indonesië heeft het op drie na grootste regenwoud ter wereld, na het Amazonegebied en Congo. Daarvan ligt 40 procent in West-Papoea. In de afgelopen twee decennia is daar bijna 750.000 hectare bos gekapt. Alleen al in de eerste helft van dit jaar is 1.150 hectare bos - 1.643 voetbalvelden- verdwenen.

Kerk staat vrouwen bij

Ook Magda Kafiar, predikant bij de Evangelisch Christelijke kerk in Papoea (een partnerkerk van Kerk in Actie) en vrouwenrechtenactiviste, ziet de gevolgen van ontbossing voor inheemse vrouwen en staat hen bij. “Als kerk zitten wij in heel Papoea. We documenteren de verhalen van slachtoffers van ontbossing, maar ook van bedreigingen en geweld waar zij mee te maken krijgen. Daarnaast willen we vrouwen bewust maken van hun rechten en van hun kracht: zij weten hoe je duurzaam met het bos kunt omgaan.”

Bewustwording

Rosita bevestigt dat het belangrijk is dat vrouwen voor hun rechten opkomen: “Wij leven het meest direct met het bos. Als wij niet spreken over wat er in Papoea gebeurt, verdwijnt ons bos, en verdwijnt ons volk.” Samen met vrouwen uit haar gemeenschap heeft ze een vrouwengroep opgericht. “Als groep willen we ook vrouwen uit andere gemeenschappen bewust maken van wat er gaande is, en samen onze stem te laten horen.”

Vrouwen niet gehoord

Omdat journalisten niet welkom zijn op Papoea, werd die stem van vrouwen lange tijd niet gehoord. Twe jaar geleden verscheen echter het onderzoek ‘All the birds are gone’, uitgevoerd door een aantal maatschappelijke organisaties. Op basis van interviews met honderd inheemse vrouwen laat het onderzoek zien wat de vernietigende gevolgen van ontbossing zijn en hoe vrouwen zich verzetten. Met dit onderzoek in de hand vragen Rosita en Magda internationaal aandacht voor hun situatie. Dat is niet ongevaarlijk, repercussies zijn niet ondenkbaar. Of Rosita dan niet bang is? “Ja, er is altijd angst, maar we willen niet in angst leven en bij de pakken neerzitten. Dan verliezen we. We willen sterk zijn en vechten voor onze toekomst.”

Kerk in Actie helpt de kerk op Papoea

Overal in West-Papoea zijn vrouwen actief betrokken bij de ontwikkeling van hun land en volk. Dat is hard nodig maar niet vanzelfsprekend in een maatschappij, waar vrouwen traditioneel voorbestemd zijn tot een leven binnenshuis. Veel van hen zijn nauwelijks opgeleid. Het vormingscentrum P3W leidt vrouwen op, zodat ze vol zelfvertrouwen kunnen bouwen aan de kerk en de samenleving. Kerk in Actie ondersteunt dit werk via haar zendingsprogramma.

Geef voor dit werk

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Over dit project

Overal in West Papoea zijn vrouwen actief betrokken bij de ontwikkeling van hun land en volk. Dat is hard nodig maar niet vanzelfsprekend in een maatschappij, waar vrouwen traditioneel voorbestemd zijn tot een leven binnenshuis. Veel van hen zijn nauwelijks opgeleid. Het vormingscentrum P3W leidt vrouwen op, zodat ze vol zelfvertrouwen kunnen bouwen aan de kerk en de samenleving.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Sterke vrouwen in de kerk (Papoea)