Wandel of fiets langs kunst in Delftse kerken

In de periode van Hemelvaart tot Pinksteren openen twaalf Delftse kerken de deuren. Elke kerk toont een bijzonder kunstwerk, geïnspireerd door Pinksteren en het thema ‘Troost’. Een mooie gelegenheid voor een wandel- of fietstocht langs deze kerken, die op zes middagen tussen donderdag 9 mei en maandag 20 mei open zijn voor bezichtiging.

In het kort

- Onderdeel van Feest van de Geest 2024 met als thema ‘Troost’
- 12 deelnemende kerken
- Periode: 6 middagen tussen donderdag 9 mei en maandag 20 mei
- Exposities tussen 13.00 en 17.00 uur
- Totale afstand: ca. 13 km
- Maatwerkroutes mogelijk voor bijzondere doelgroepen (neem daarvoor contact op met de organisatie via de website)
- Grotendeels in het centrum van Delft en net daarbuiten
- Startpunt naar keuze
- Route op je telefoon te downloaden
- Diverse nevenactiviteiten rond ‘Troost’

Alle informatie is te vinden op feestvandegeest.nl/delft.

bankje voor de Franciscus en Clarakerk

Voor het eerst

Het is voor het eerst dat kerken in Delft meedoen aan het landelijke ‘Feest van de Geest’. Initiatiefnemer is Jacobiene van der Hoeven, die eerder als kunstenaar meedeed in het Groene Hart. Samen met emeritus predikant Marco Visser kreeg ze de algemene kerkenraad en de Raad van Kerken in de stad enthousiast. Kunstenaars en kerken werden gezocht, het landelijke thema ‘Troost’ werd overgenomen. Twaalf kerken uit zes kerkgenootschappen doen mee.

Lutherse Kerk

Wandelen of fietsen

De deelnemende kerken liggen alle in het centrum van Delft of net erbuiten. Fijn is dat het rondje langs de kerken prima vanaf station Delft te doen is, zowel met de (OV)fiets als wandelend. Om alle twaalf kerken te kunnen bezoeken, heb je echter aan één middag niet genoeg, ook niet als je de fiets pakt. Het is beslist het overwegen waard om een tweedaags uitje te maken naar deze stad met haar mooie grachten en pittoreske straatjes. Aansluitende kerkbezoekdagen zijn zaterdag 11 en zondag 12 mei, en zaterdag 18, zondag 19 en maandag 20 mei (Pinksteren).

Met onderstaand kaartje valt goed een route te plannen langs de kerken die je in ieder geval bezoeken wilt. Bekijk daartoe op de website de kerken en de kunstwerken die getoond worden. Je kunt het routekaartje ook hier downloaden

De kerken en de kunst

Jacobiene van der Hoeven vertelt dat ze blij is dat er verschillende geloofsrichtingen meedoen aan dit evenement: vijf protestantse kerken, drie rooms-katholieke, een oud-katholieke, een christelijke gereformeerde, een gereformeerde kerk vrijgemaakt en een gebouw van het Apostolisch Genootschap. Van der Hoeven hoopt dat over twee jaar - het Feest van de Geest vindt eens in de twee jaar plaats - ook kerken in de omgeving van Delft meedoen.

De kunstenaars zijn allemaal professionals die in Delft wonen of er een binding mee hebben.
Sommige hebben een religieuze achtergrond, andere niet. Speciaal voor het Feest van de Geest hebben ze een nieuw werk gemaakt. Er is een variëteit in kunst: een schilderij, een object van keramiek, van papier, maar bijvoorbeeld ook een film.

detail uit kunstwerk Frank van Polanen Peter

Match

Het nieuwe werk van de kunstenaars kwam tot stand in contact met de organisatie en met de deelnemende kerken, vertelt Van der Hoeven. “In oktober vorig jaar was er voor de kunstenaars een rondgang langs de kerken en gelegenheid voor een gesprek met mensen uit die kerken. De relatie tussen Pinksteren en het thema ‘Troost’ werd uitgelegd. De kunstenaars leverden vervolgens een top-3 van kerken in waar ze wel een nieuw werk voor wilden maken. We maakten daarna een match tussen kerk en kunstenaar.”
De rondgang leverde bijzondere momenten op. Zo vertelde een van de kunstenaars dat hij al 30 jaar fietst langs de kerk waar hij zijn kunstwerk exposeert, maar nooit heeft geweten wat er binnen was.

kunstwerk Edith Bons

Oecumene

De organisatie van Feest van de Geest maakt maatwerkroutes voor bijzondere doelgroepen, bijvoorbeeld voor een groep vrijwilligers van het hospice in Delft. Op 8 mei is de openingsavond van het evenement. In de viering op Eerste Pinksterdag besteden de voorgangers van de deelnemende werken aandacht aan het kunstwerk in de viering. Van der Hoeven: “Dit is oecumene!”

zicht op blauw hart/markt

feestvandegeest.nl/

Tekst: Janet van Dijk | Foto’s: Janet van Dijk, Jacobiene van der Hoeven, Frank van Polanen Peter en Edith Bons