Samen de laatste dagen van Jezus beleven

Even terug naar het jaar 30 na Christus. Het laatste avondmaal, de loodzware gang naar Golgotha, de opstanding. Tijdens de jaarlijkse PaasChallenge leven jongeren zich helemaal in. Het wordt een uitdagende nacht – en niemand blijkt te zijn wie je denkt.

In de PaasChallenge leven jongeren voor even in het jaar 30 na Christus. Ze struinen door de nauwe straten van Jeruzalem. Er zijn wonderlijke krachten in het spel en de gang naar Golgotha blijkt loodzwaar. Alles werkt toe naar een climax die jongeren diep zal raken.

Samen beleven

Op de zaterdagavond voor Pasen om tien uur begint de PaasChallenge. In groepen van zes tot maximaal veertien deelnemers gaan de jongeren op pad. Voormalig jeugdwerker Peter van der Beek (31) van de Protestantse Gemeente Noordwijk deed in 2019 mee met de jongeren uit de gemeente. “Je beleeft samen de laatste dagen van Jezus op locaties die staan voor het avondmaal, Getsemane, het paleis, Golgotha en de opstanding. Jongeren delen in de laatste maaltijd en ontdekken de impact van verraad. Ze leren elkaar vertrouwen, ze maken ruzie en ze geven zichzelf bloot. Ze ervaren hoe er wordt geoordeeld en ze proeven hoe het is als alles verloren lijkt.”

Verhaal gaat verder onder foto

Wie overwint?

Een van de deelnemers in Noordwijk was Lisanne Barnhoorn (21). “Het is redelijk bizar om midden in de nacht achterna gezeten te worden door een Romein.” Het thema van dat jaar, ‘Victor’, betekent ‘Overwinnaar’. Met Pasen gaat het over de vraag: gaat Jezus overwinnen over het kwaad of gaat Hij ten onder? Gedurende de nacht krijgen de jongeren te maken met het kwaad in hun omgeving, maar ook met het kwaad in zichzelf. Hoe handelen ze? Het is de bedoeling dat jongeren ervaren dat Jezus’ komst het startpunt is van een nieuwe wereld waaraan zij gestalte mogen geven. Naast diepgang is er ook ruimte voor hilarische momenten. “Halverwege de nacht speelden we een spel waarbij de jongeren niet mochten praten”, herinnert Peter zich. “Ik moest streng handhaven om strafpunten te verzamelen, en dat wekte al argwaan. Maar terwijl de jongeren hun best deden stil te zijn, hoorden we opeens een luidruchtige snurk. Tja, toen bleek dat onze predikant even was gaan liggen op een van de kerkbanken en in slaap was gevallen.”

Opkomende zon

De helft van de jongerengroep uit Noordwijk bestaat uit niet-kerkelijke jongeren. Het was een verrassing voor Peter dat alle jongeren enthousiast meededen en het verhaal voor waar aannamen. “Wat ik zag gebeuren, heb ik de afgelopen tien jaar als jongerenwerker nooit eerder gezien. Tijdens het schrijven van een brief aan Jezus kwamen er heel mooie verhalen los. Het kwam echt bij ze binnen dat er Iemand is waar je altijd terechtkunt met jouw verhaal, die er voor jou wil zijn.” Lisanne: “Het mooiste moment was dat we daar zaten op een top van een duin, kijkend naar de zon die opkwam. We hadden zojuist een brief geschreven aan Jezus. Het was zo’n bijzondere sfeer, ik heb enorm gehuild.”

PaasChallenge 2021: doe ook mee

De PaasChallenge van 2021 is een coronaproof QR-codespel waaraan deelnemers in kleine groepjes (afhankelijk van de actuele coronamaatregelen) mee kunnen doen. Even weg van je beeldscherm, Pasen beleven op een fysieke en uitdagende manier. Na aanmelding krijg je de materialen direct in je mailbox, dus je kunt gelijk aan de slag met de voorbereiding.

Meer informatie en aanmelden

De doden begraven

In de komende ‘Stille Week’ - waarin we stilstaan bij het lijden en sterven van Jezus - staat het thema 'de doden begraven' centraal. Wie Matteüs 25 leest komt dit werk van barmhartigheid niet tegen. Toch is het al snel een van de werken geworden. Volgens sommigen om op zeven werken uit te komen. Volgens anderen omdat het begraven van de doden zeker net zo'n plicht is als iemand te eten geven: het niet doen is geen optie. Het goed begraven van de doden is in Bijbels perspectief een belangrijke gebeurtenis. Jakob laat zijn zonen zweren dat ze zijn lichaam meenemen als ze uit Egypte zullen vertrekken. En Jozef van Arimathea doet veel moeite om Jezus goed te begraven. Ook na de dood draag je zorg voor iemand en bevestig je op die manier zijn bestaan. Vanaf de vroege kerk speelt in het licht van de opstanding nog iets anders mee. De doden begraven betekent ook dat je iemand als het graan in de akker legt, in afwachting van de grote dag. En zo dragen we ook vandaag nog altijd zorg voor onze doden. Ze zijn ons voorgegaan, en samen met hen kijken we uit naar de dag van het nieuwe leven.

kerkinactie.nl/ikbenervoorjou

Steun dit werk | Doneer direct