Kijktip: Nederland geeft thuis

Ongekende gastvrijheid in nieuw seizoen van 'Nederland geeft thuis': vanaf maandag 26 september laat KRO-NCRV in Nederland geeft thuis zien hoe Nederlanders hun harten en huizen openstellen voor mensen in nood.

Honderden mensen die op de grond slapen voor de hekken van het aanmeldcentrum in Ter Apel. In de afgelopen weken leidden de beelden op tv hiervan tot schaamte, frustratie en ongeloof. Hoe was dit mogelijk in een land als Nederland? De asielprocedure veranderde deze zomer in een asielcrisis.

De opvang hangt nu met pleisters en noodverbanden aan elkaar, maar tegelijkertijd ontstaan er ook mooie particuliere initiatieven. In tien portretten laat Nederland geeft thuis zien hoe Nederlanders zich ontfermen over mensen in kwetsbare situaties. Hoe opvang wordt gezocht en gevonden voor mensen uit alle windstreken. En hoe het de Oekraïners en hun gastgezinnen vergaat, nu ze al meer dan een half jaar in Nederland zijn. Wat betekent het om een thuis te geven aan mensen die huis en haard hebben verlaten?

Lokale kerkgemeenten zijn vaak zeer actief met hulp aan asielzoekers en statushouders. De Protestantse Kerk in Nederland is samen met hen actief op zoek naar een structurele oplossing met lokale overheden. Jurjen De Groot, directeur van de landelijke dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk: 'Wij geloven in de kracht van kleinschaligheid. Je biedt mensen een menswaardig bestaan als je hen bij naam kent en hen opneemt in de gemeenschap. Wij voelen ons door God geroepen om vreemdelingen te verwelkomen, hen te helpen en voor hen te zorgen.'

Nederland geeft thuis wordt gemaakt met de Protestantse Kerk in Nederland en met het Kansfonds, het maatschappelijk fonds dat werkt vanuit de overtuiging dat iedereen recht heeft op een thuis: een dak boven je hoofd, voldoende geld om van te leven en het gevoel erbij te horen.

Nederland geeft thuis is te zien vanaf maandag 26 september om 19.05 uur bij KRO-NCRV op NPO 2.

Elke week de nieuwste gebeden in je inbox

Foto: KRO-NCRV

Verder lezen