‘We gedragen ons als de rijke jongeling’

De komende jaren bepalen de toekomst van het leven op aarde, daarvan is klimaatactivist Rozemarijn van ‘t Einde (29) overtuigd. Ze zet alles op alles om de ogen van mensen te openen. Rozemarijn, lid van de Nieuwe Kerk in Utrecht, is actief bij de actiegroepen Extinction Rebellion en Christian Climate Action.

Je demonstreert zittend op een zebrapad, lijmt je vast aan de stoep, laat je overgieten met nepbloed. Waarom?

“De tijd vraagt erom: het is erop of eronder voor het leven op aarde. Ik voel me geroepen om alles te doen wat ik kan. Soms is burgerlijke ongehoorzaamheid nodig. Met Extinction Rebellion ontregelen we met acties het normale leven. We moeten wel, want dan krijgen we aandacht. Er is geen tijd te verliezen.”

‘Van U is de toekomst’ is het jaarthema van de Protestantse Kerk. Hoe zie jij de toekomst?

“Het hangt ervan af of wereldleiders nú doen wat nodig is. Als individuen kunnen we het tij niet keren. Hoeveel zonnepanelen we ook nemen, dat alleen gaat de klimaatcrisis niet afwenden. We hebben ons flink in de nesten gewerkt. Daardoor is de toekomst steeds duisterder geworden.”

Is de toekomst dus ook aan óns?

“We hebben geen volledige controle, maar wél invloed. Dat kan het verschil maken. Maar als kerk kijken we weg van onze verantwoordelijkheid in het rijke Westen. We zien onszelf als leerlingen van Jezus, maar we zijn in wezen als de rijke jongeling. Misschien moeten we echt heel sober leven de komende jaren. De verandering is helemaal niet zo groot, de ellende die je voorkomt enorm.

Wat betekent de geloofsuitspraak ‘Van U is de toekomst’ dan nog?

God heeft een toekomst met ons voor ogen en Hij wil ons daarvoor inzetten. Hoe erg de ellende ook is, Hij laat ons niet los. Ik geloof dat God hierin een taak voor ieder van ons heeft. Niet iedereen hoeft de barricades op. Ieder kan zich op zijn eigen manier inzetten voor klimaatrechtvaardigheid.”

Rozemarijn is mede-initiatiefnemer van een open brief aan de leiding van de Protestantse Kerk. Ruim tweehonderd theologen riepen de kerk in oktober 2021 op om daadkrachtig op te treden en ‘een profetisch standpunt’ in te nemen over de klimaat- en ecologische crisis.

Meer lezen? Kijk ook op protestantsekerk.nl/duurzaamheid en groenekerken.nl

Rozemarijn van 't Einde sprak ook met Petrus over haar Vindplaats. Lees hier meer over deze podcast:

Tekst: Tineke van der Stok | Foto's: unsplash/ Leonard Walpot