Petrus Kookt bij Tafels van Hoop in Twijzelerheide

In deze aflevering van Petrus Kookt Fattoush bij Tafels van Hoop in Twijzelerheide.

Vluchtelingen en statushouders die net in Nederland zijn, voelen zich vaak eenzaam. Persoonlijk contact is enorm belangrijk om te kunnen aarden in Nederland. Kerk in Actie organiseert daarom Tafels van Hoop op 18 december 2018 (Internationale Dag van de Migrant). Vorig jaar kookten meer dan vijftig gemeenten een maaltijd voor vluchtelingen.

Ook de Gereformeerde Kerk in Twijzelerheide (Friesland) deed mee. Het was een gezellige maaltijd met gasten uit het uitzetcentrum in Burgum en uit de omgeving, vertelt Alma van der Boon, een van de organisatoren. “We hadden - heel eenvoudig - schalen met gesneden groenten en kip klaarstaan. Op grote bakplaten kon iedereen zijn eigen eten klaarmaken.”

De indrukwekkende verhalen die ze tijdens dit soort maaltijden hoort, vergeet Alma niet snel. “Mensen hebben vaak veel meegemaakt. Ik vraag me dan af: wie ben ik dat ik voor deze mensen een maaltijd mag verzorgen?”

“In de kerk konden ze een kaarsje aansteken, bijvoorbeeld voor familie die nog in het vaderland is. Een kaarsje branden is universeel, iedereen snapt dat. Twee Irakese christenen baden het Onze Vader toen we in de kerk waren. De rillingen liepen over mijn rug. We kenden elkaar amper en ineens hadden we een band.”