Kerkdiensten afgelast, maar: “Gods Geest vindt altijd wegen”

Het is een bijzondere Veertigdagentijd, nu het hele land deels stil is komen te liggen. Gemeenten bedenken echter volop manieren om tóch vorm te geven aan kerk-zijn.

Sinds donderdagmiddag de nieuwe maatregelen ter bestrijding van het coronavirus werden afgekondigd, worden in het hele land kerkdiensten afgelast of aangepast. Gemeenten bedenken echter volop creatieve manieren om de liturgie toch door te laten gaan. Een van die gemeenten is de Opstandingskerk in Tilburg, die de situatie rond het coronavirus al een tijdje nauwlettend volgt. Predikant Otto Grevink: “In Brabant is het alle hens aan dek vanwege het coronavirus. Als kerk willen we onze verantwoordelijkheid nemen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Met deze online coronaviering kunnen mensen alle normale onderdelen van de dienst meemaken, en bovendien zelf gebedspunten indienen of online reageren op de dienst.”

coronaviering.nl

Een bijzondere Veertigdagentijd

Scriba ds. René de Reuver zegt ontroerd te zijn over alle initiatieven die gemeenten ontwikkelen om de komende weken toch vorm te geven aan kerk-zijn. “Die initiatieven illustreren hoe het gemeente-zijn ons ter harte gaat. Naast alle zorg en onzekerheid over het virus zien we hoe Gods Geest altijd wel weer wegen vindt waarlangs onze voet kan gaan (Psalm 25).” De extra tijd die mensen thuis moeten doorbrengen, kan ook een kans zijn, denkt de scriba. “Voor sommigen zal het leven extra stil, voor anderen veel rustiger zijn. Dit alles maakt deze Veertigdagentijd wel heel bijzonder. Laten we van de gelegenheid te baat grijpen om meer tijd te nemen voor bezinning en gebed. Naar het woord van Jezus is onze binnenkamer daar zeer geschikt voor.”

Op zondag 15 maart zendt de EO een korte meditatie uit van ds. René de Reuver, vanuit de kapel van de dienstenorganisatie. De meditatie gaat over Psalm 25, de tekst die op het leesrooster staat. “Ik houd mijn ogen gericht op de Heer, hij bevrijdt mijn voeten uit het net.”

In deze uitzending van Met hart en ziel ziet u hoe de voorbereidingen voor de coronaviering in Tilburg verlopen:

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Foto: Pim Rusch