Kerkbalans: leuker kunnen we het wél maken

Op 18 januari gaat Actie Kerkbalans van start. Kerkleden worden dan gevraagd om een financiële bijdrage voor hun eigen plaatselijke kerk. In Streefkerk organiseerden de kerkrentmeesters een bijzonder startmoment: in de huiskamers van gemeenteleden. “Je zag de betrokkenheid ter plekke groeien.”

‘Het moet anders, beter én leuker kunnen’, moet Dirk van den Heuvel twee jaar geleden hebben gedacht. Elk jaar maakte het College van Kerkrentmeesters van de Hervormde Gemeente Streefkerk, waar hij toen in zat, een mooie folder voor Kerkbalans. In de folder beschreven de kerkrentmeesters hoe het ervoor stond met de financiën en waarvoor er geld nodig was. En natuurlijk riepen ze de gemeenteleden op om hun jaarlijkse vrijwillige bijdrage te geven.

Actie Kerkbalans
Actie Kerkbalans is de jaarlijkse actie waarbij aan leden van de plaatselijke kerk wordt gevraagd een financiële bijdrage te geven voor hun eigen plaatselijke kerk. In januari ontvangt ieder gemeentelid het verzoek een financiële bijdrage te leveren aan zijn of haar gemeente. Dit kan een eenmalige gift of een maandelijkse gift zijn.
Deze giften zijn nodig om de activiteiten van de gemeente te bekostigen, het salaris van de predikant te betalen, het kerkgebouw te onderhouden, en bijvoorbeeld de kosten van gas, water en elektriciteit te dekken.

Ook organiseerden ze een gemeenteavond over dit onderwerp. “Maar wees eerlijk,” zegt de ouderling-kerkrentmeester nu, “naar zo’n avond komt maar een klein groepje. Bovendien: we wilden graag met de gemeente in gesprek. Een gemeenteavond leent zich daar niet zo voor. Er zijn maar een paar mensen die zich dan durven roeren.”

Mooie uitnodiging

Dus, bedacht Van den Heuvel: wij moeten naar de gemeenteleden toe in plaats van andersom. Het College van Kerkrentmeesters verdeelde het Alblasserwaardse dorp in zes wijken en belde uit elke wijk een enthousiast gemeentelid met een grote huiskamer. “We vroegen of ze hun huis wilden openstellen voor een huiskamergesprek met een kleine groep gemeenteleden.” Onderwerp: Actie Kerkbalans én het nieuwe beleidsplan van de gemeente, want daarover wilde de kerkenraad ook graag in gesprek. “Alle mensen die we belden, zeiden meteen ja.”

Vervolgens ontvingen alle gemeenteleden een mooie uitnodiging. En in plaats van de veertig man die normaal gesproken op een gemeenteavond zaten, kwamen er nu 140 gemeenteleden naar de verschillende huiskamerbijeenkomsten.

Keuzes maken

Mandy van den Berg was een van de gastvrouwen. Ze ontving zo’n twintig gemeenteleden in haar huis. “Ook mensen die wat verder van de kerk af stonden en nooit naar een avond in het verenigingsgebouw zouden komen. Zo’n avond thuis is veel laagdrempeliger. Door de huiselijke setting kwam ook het onderwerp dichterbij. Het was niet ‘de kerk die om geld vroeg’, maar een gezamenlijk gesprek over keuzes maken, toekomstplannen en verantwoordelijkheid. Ik doe het een volgende keer meteen weer. Het werd me ook erg makkelijk gemaakt: ik hoefde alleen voor iets lekkers te zorgen. De kerkrentmeesters namen koffie en bekers mee.”

Geen ver-van-je-bedshow

Op de avonden, die begonnen met gebed, een bijbelgedeelte en een powerpointpresentatie, was er alle ruimte voor het stellen van vragen. Er ontstonden mooie gesprekken. “Je zag de betrokkenheid ter plekke groeien. Het was niet langer een ver-van-m’n-bedshow. We konden elkaar in de ogen kijken en mensen realiseerden zich: de gemeente is iets van ons allemaal, we zijn er met z’n allen verantwoordelijk voor. Daarnaast was het ook gewoon erg gezellig. Gemeenteleden die elkaar anders niet zo snel spreken, zaten nu naast elkaar. Oud en jong, trouwe en minder trouwe kerkgangers, ze waren er allemaal.”

Wat bijzonder is: de kerkrentmeesters vroegen op deze huiskameravonden niet om meer geld. Aan het einde van de avond kregen de mensen wel de brief van Actie Kerkbalans mee naar huis, maar verder “hebben we alleen informatie gedeeld en zijn we met elkaar in gesprek gegaan”, zegt Dirk van den Heuvel. “En toch was de opbrengst van Actie Kerkbalans in onze gemeente maar liefst 20 procent hoger.”

Doe mee: de Grote Startmaaltijd!

Wilt u in uw gemeente een bijzonder startmoment voor Actie Kerkbalans? In het weekend van 17 – 19 januari 2020 gaat de jaarlijkse actie feestelijk van start met de Grote Startmaaltijd.

Als deelnemende kerk organiseert u uw eigen Grote Startmaaltijd: een diner, ontbijt, lunch of borrel. Een mooi moment om als gemeente samen te zijn én meer te vertellen over het belang van de Actie Kerkbalans.

Op de site van Actie Kerkbalans kunt u onder andere een poster, folder, enveloppen en stickers bestellen om de maaltijd aan te kondigen. Met de online zelfmaaktool kunt u ook uw eigen materialen in de stijl van Kerkbalans ontwerpen. Actie Kerkbalans 2020 duurt tot en met 1 februari.

kerkbalans.nl

Foto: Ton Stanowicki