Kerk regelt schoolontbijt voor duizenden kwetsbare kinderen in Rotterdam

In de Rotterdamse wijken Spangen en Bospolder-Tussendijken is de armoede groot. Voorganger Nico van Splunter: “Ik zie dagelijks huilende mensen die niet weten of ze hun kinderen nog wel eten kunnen geven nu energiekosten de pan uitrijzen.” De kerk deelt wekelijks duizenden ontbijtjes uit op basisscholen in de buurt.

Met lege maag naar school

De cijfers zijn schokkend: acht van de tien gezinnen in Spangen en Bospolder-Tussendijken maken zich zorgen of ze nog wel eten op tafel kunnen zetten, de helft van de kinderen gaat met lege maag naar school. In beide wijken leeft 45 procent van de bevolking onder de armoedegrens, 40 procent zit er net boven. Een op de drie mensen leeft van een uitkering. “Voor de coronacrisis konden mensen de eindjes nog net aan elkaar knopen”, vertelt Nico van Splunter, voorganger van kerngemeente Geloven in Spangen en pionier bij pioniersplek Geloven in BoTu in Bospolder-Tussendijken. “Toen schoonmaak- en oppasbaantjes weg vielen, misten mensen ineens 25 euro van de 60 euro leefgeld in de week. Dat ga je echt voelen in de portemonnee. Met de stijgende inflatie en hoge prijzen wordt dat de komende tijd nog veel erger.”

Regie over eigen leven

Van Splunter zet zich met zijn gemeente al jaren in voor de buurt. “Met de activiteiten van onze diaconale stichting ‘Geloven in de wijk’ staan de buurtbewoners centraal. We gaan altijd eerst met hen in gesprek en kijken wat nodig is.” Het resultaat mag er zijn: er is een zakgeldproject voor basisschoolkinderen, er worden buurtmaaltijden georganiseerd, er is een weggeefwinkel en een project waarin mensen zonder opleiding worden begeleid naar een betaalde baan. “We willen mensen zoveel mogelijk zelf ‘in control’ laten zijn, zodat ze de regie krijgen over hun eigen leven”, aldus Van Splunter. Hoewel slechts 50 mensen de zondagse bijeenkomsten bezoeken, kan het team van Van Splunter rekenen op 150 vrijwilligers. “We betrekken de mensen die zelf hulp nodig hebben zoveel mogelijk bij de activiteiten.”

Ontbijt op school

Toen 2 jaar geleden uit onderzoek bleek dat de helft van de kinderen met lege maag naar school komt, startte de kerk met het aanbieden van ontbijt op twee basisscholen. Inmiddels is er een samenwerking met de gemeente Rotterdam ontstaan met het huidige ontbijtproject. “We begonnen met 2 scholen, inmiddels zitten we nu op 13, en groeien door naar straks 17 scholen waar we iedere morgen een ontbijt regelen”, vertelt Nico. Hij verwacht dat het aantal nog zal toenemen door de stijgende kosten. Op dit moment krijgen 2500 kwetsbare kinderen iedere schooldag een ontbijt in de klas. Kinderen krijgen 2 volkoren boterhammen met kaas en jam, een stuk fruit en een beker melk. “We vinden het belangrijk dat een kind gezond eten krijgt, want ik hoor regelmatig dat er thuis iedere avond patat op het bord komt. Er is geen geld voor groenten en fruit.”

Al die ontbijtjes verzorgen is iedere dag een hele operatie. Nico's collega Mariska Van Der Blom bij Geloven in de Wijk regelt de inkoop bij de groothandel en voert de gesprekken met de schooldirecties. “Daarnaast hebben we een trouwe vrijwilliger die iedere morgen naar de groothandel rijdt om alle boodschappen op te halen”, vertelt Van Splunter. “Op de scholen hebben we weer heel veel vrijwilligers die de broodjes smeren en uitdelen aan de kinderen. Dit zijn veelal de moeders van de kinderen. Wij helpen hen op onze beurt weer in de begeleiding naar werk.” Het project wordt op dit moment gefinancierd door gemeente Rotterdam. “Als kerk voeren we voortdurend overleg met de wethouder en het ministerie. We nodigen hen uit zelf te komen kijken in de wijk, want dan pas zie je de problemen die er zijn. En er is meer geld nodig, want we gaan deze winter waarschijnlijk naar 7000 of 8000 ontbijtjes per week.”

Warme huiskamers

Ondertussen wacht een volgend project van Geloven in de Wijk: ‘warme huiskamers’. Van Splunter: “We willen onze gebouwen in de winter openstellen voor wijkbewoners die geen geld hebben om hun huis de hele dag warm te stoken. Bij ons kunnen de mensen samen zijn, handwerken, spelletjes doen, koffiedrinken en lunchen. Dan hoeft thuis de kachel overdag niet aan, dat scheelt in de energierekening.”

Shalom voor de wijk

Na 12 jaar werken op deze plek zou Nico van Splunter niet anders willen. “Jezus trok ook op met allerlei mensen aan de randen van de samenleving. Hij weet wat het is om vluchteling te zijn en woonde in plaatsjes die niet veel voorstelden op de kerkelijke kaart. Kerk-zijn begint in de marge, dat is de plek waar God is.” Hij is onder de indruk van de kracht van de mensen in de wijk. “Besef eens hoe slim mensen zijn als je van 20 euro per week je gezin te eten kunt geven. Daar kunnen veel mensen echt van leren. Voor de toekomst hoop ik dat onze wijk mooier, gezonder en gezelliger wordt. Kortom: dat er ‘shalom’, bijbelse vrede, komt op alle gebieden van het leven hier. Een stukje van Gods koninkrijk op aarde.”

Meer leven in de wijk

Kerk in Actie steunt kerken die opstaan tegen armoede, ook in Nederland. Geloven in Spangen en Geloven in BoTu zijn twee van de projecten die Kerk in Actie in Rotterdam steunt.

Stichting Geloven in de Wijk is verbonden aan kerngemeente Geloven in Spangen en pioniersplek Geloven in BoTu en heeft als doelstelling om meer leven in de wijk te brengen. Voor meer info over of steun aan stichting Geloven in de Wijk: gelovenindewijk.nl.

Geef voor armoedebestrijding in Nederland

Lees ook: