Kerk in Actie komt opnieuw in actie voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

Met een landelijke huis-aan-huiscollecte en een indringende kerstcampagne vraagt Kerk in Actie de komende weken aandacht voor de schrijnende situatie van vluchtelingenkinderen in Griekenland. Directeur Jurjen de Groot: “We kunnen niet wegkijken, het is onze verantwoordelijkheid om er voor vluchtelingen te zijn.”

Indringende verhalen

Wereldwijd zijn er meer dan 82 miljoen mensen op de vlucht. Kerk in Actie zet zich samen met lokale kerken en partners in om vluchtelingen overal ter wereld hulp te bieden: in hun land van herkomst, tijdens hun vlucht en in Nederland. De komende periode staan vluchtelingenkinderen in Griekenland centraal. “Hun situatie is zo urgent,” zegt De Groot. “We geloven dat vluchtelingen recht hebben op een beter leven. We helpen hen met voedsel, kleding, zorg en onderwijs en proberen hen op een betere plek te krijgen. Ook investeren we in de landen van herkomst in een beter leven voor kinderen. Door de indringende verhalen van Ilana, Asif, Ibrahim en Dunia - die allemaal als vluchteling in Griekenland wonen - horen we hoe het is om als kind alles achter te moeten laten, en naar een vreemd land te gaan waar je ook niet welkom bent.”

Dunia is met haar familie gevlucht uit Palestina. Ze wonen nu in een klein appartement in de Griekse hoofdstad Athene. Van de plaatselijke kerk krijgen ze regelmatig een voedselpakket. Lees haar verhaal op kerkinactie.nl/dunia

We kunnen niet om de vluchtelingencrisis heen

De Groot is getroffen door beelden die hij regelmatig op televisie ziet van de vluchtelingencrisis in Griekenland. “De blikken in de ogen van vluchtelingenkinderen laten me niet los. Ze maken soms in één dag meer mee dan anderen in een heel leven. De vluchtelingencrisis in Europa en wereldwijd is iets waar we niet omheen kunnen. Het is onze verantwoordelijkheid om er voor vluchtelingen te zijn.”

Een nieuwe kans voor vluchtelingen

Als er oorlog uitbreekt of als mensen getroffen worden door rampen, moeten ze op de vlucht. Vaak vinden ze opvang in eigen land of de buurlanden. Soms trekken ze verder. Overal ter wereld bieden kerken hulp aan deze mensen, dichtbij huis in Griekenland, maar ook in landen als Irak en Syrië. Kerk in Actie helpt kerken bij hun belangrijke werk om vluchtelingen een kans te geven op een beter leven.

Hulp bieden, overal ter wereld

Daarnaast doet Kerk in Actie veel aan rampenpreventie. Mensen worden weerbaar gemaakt voor klimaatverandering en andere bedreigingen. Met intensieve trainingen leren mensen welke gewassen goed tegen droogte kunnen of hoe zij een huis kunnen bouwen dat bestand is tegen een orkaan of aardbeving.

In Nederland steunt Kerk in Actie projecten om vluchtelingen humaan op te vangen, perspectief te bieden en te strijden voor een menswaardig bestaan voor ongedocumenteerden. Daarnaast zetten we ons met anderen in voor een beter vluchtelingenbeleid, dat de internationale verdragen rond mensenrechten en de rechten van vluchtelingen en kinderen respecteert.

Ilana is met haar familie gevlucht uit Afghanistan. Ze woont met haar familie in kamp Moria op Lesbos. Dankzij Borderline, partner van Kerk in Actie, kan ze lessen Grieks en wiskunde volgen op een school voor vluchtelingenkinderen. Lees haar verhaal op kerkinactie.nl/ilana

Het Licht doorgeven

De Groot: “We mogen niet wegkijken. De kerstverlichting mag ons niet verblinden voor wat er verderop in de wereld gebeurt. Integendeel, het moedigt ons juist aan om het Licht van Kerst door te geven aan iedereen die onze hulp nodig heeft. Geef licht aan vluchtelingenkinderen in Griekenland en wereldwijd!”

Gratis kerstmagazine

Lees alles over de kerstcampagne van Kerk in Actie, het werk voor vluchtelingen overal ter wereld én de verhalen van Ilana, Asif, Ibrahim en Dunia in het ⭐ gratis kerstmagazine Geef licht! ⭐ Vraag het magazine met adventsslinger aan, voor uzelf of voor al uw gemeenteleden, via kerkinactie.nl/kerst.

Alles over de kerstcampagne en de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie

Lees hier waarom Sanne (16) ook collecteert voor vluchtelingenkinderen in Griekenland: