Hoe een restaurant het leven kan veranderen

Hoe kun je in een gebied van droogte onafhankelijk worden van voedselhulp? De Ethiopische kerk hielp vijf vrouwen in het dorp Danisa Karkaro een eigen restaurant te starten. Het veranderde hun leven.

In de Ethiopische regio Bale is al vier jaar nauwelijks regen gevallen. Oogsten mislukken en veel gewassen kampen met ziektes. Kerk in Actie heeft in deze streek een proef opgezet met als voornaamste doel: mensen niet meer afhankelijk laten zijn van voedselhulp. Met hulp van de Ethiopische kerk worden allerlei maatregelen genomen, zoals landbouw met irrigatie en met gewassen die bestand zijn tegen droogte. Maar ook worden mensen aan andere bronnen van inkomsten geholpen, zodat ze minder kwetsbaar zijn als de oogst tegenvalt.

Het dorp Danisa Karkaro heeft sinds kort een klein restaurant, dat wordt beheerd door Meymuna en vier andere vrouwen. Met begeleiding door de Ethiopische kerk en een startkapitaal van 213 euro konden zij het restaurant starten.

Injeera's bakken

Meymuna (25): “We maken hier injera met saus. Dat is het meest populaire gerecht in ons land. Injera’s zijn een soort pannenkoeken, die we maken van teff meel. Wij serveren het als ontbijt, als lunch en als avondeten. Ook komen mensen hier de hele dag door koffie drinken. Dat is een belangrijk ritueel in ons land. We wisselen de diensten met z'n vijven af. Op de meeste dagen draaien we één dienst met z'n tweeën. Maar op de marktdagen werken we met z'n drieën. Dan is het hier altijd erg druk! Zelf werk ik twee of drie dagen per week. Het gaat goed met ons restaurant. We hebben in zes maanden tijd al ruim 32.000 birr (bijna 1.000 euro) verdiend! Dat is een enorm verschil met de inkomsten die ik van mijn koffietentje had. Dit geld delen we uiteraard met z'n vijven. We krijgen ook advies van de kerk, wat we het beste kunnen doen met de winst. Natuurlijk moet je een deel apart houden en op de bank zetten, om te kunnen investeren in het restaurant en als reserve. En een ander deel van de omzet kunnen we onderling verdelen. Van dat geld heb ik twee koeien kunnen kopen. Die ga ik vetmesten en verkopen. Ook heb ik een stuk land gekocht. Ik wil daar samen met mijn man een aantal kamers op bouwen, die we kunnen verhuren. Dat levert dan ook weer extra inkomen op!”

“Onderwijs is zo belangrijk om je leven te verbeteren”

Meymuna

Meymuna gaat weer naar school. “Toen ik trouwde en een kind kreeg, ben ik met school gestopt. Maar toen mijn kind 1 jaar oud was, heb ik het weer opgepakt. Daar ben ik blij om, ik wil graag een hoger opleidingsniveau. Ik wil graag een goed inkomen hebben, zodat ik mijn kind en eventueel toekomstige kinderen naar school kan laten gaan. Onderwijs is zo belangrijk om je leven te verbeteren."

Het hele dorp profiteert

Meymuna’s man Hussein is nooit naar school geweest. Hij is boer: “Ik verbouw teff en maïs op mijn land. Soms heb ik een redelijke oogst, maar vaak mislukt het. Dit jaar was de oogst redelijk, waardoor ik de komende tijd ons gezin kan voeden. Maar er blijft niets over om te verkopen. Ik verdien wat geld door kopers en verkopers van koeien met elkaar in contact te brengen. Gelukkig is het inkomen van ons gezin enorm omhoog gegaan sinds Meymuna in het restaurant werkt. En haar plan om kamers te gaan verhuren vind ik ook erg slim. Ik bouw de kamers met hulp van dorpsgenoten. Zo helpen we elkaar allemaal. Als Meymuna haar winst van het restaurant krijgt uitgekeerd kunnen we nieuw materiaal kopen en onze droom weer een stapje verder bouwen.”

Meymuna serveert injeera's in het restaurant. Foto: Johannes Odé.
Meymuna serveert injeera's in het restaurant

Nieuw restaurantgebouw

Het restaurant van Meymuna zit nu nog een huurpand. Maar kort geleden is er een groter restaurant gebouwd, op het dorpsplein. Kerk in Actie heeft de materiaalkosten betaald, de dorpsbewoners hebben het werk gedaan. De tafels en stoelen zijn betaald door Meymuna en haar collega's. Meymuna is blij met het nieuwe gebouw. “Nu zitten we soms vol, maar straks hebben we ruimte voor meer klanten.” Ook haar collega Sitina (18) is trots op het nieuwe gebouw: “Dit is echt een stap vooruit, we hebben straks een mooi restaurant. Ik werkte eerst als koffieverkoper en ben erg blij met deze kans. Ik kreeg voordat ik hier begon met werken les in koken en in management, administratie en andere vaardigheden die je nodig hebt om een restaurant te runnen. Ik ga net als Meymuna naar school. Ik doe vaak de vroege dienst voordat ik naar school ga, dan bak ik injera's. En soms doe ik een late dienst, na schooltijd. Ik ben nog niet getrouwd en woon nog bij mijn moeder. Ik hoef dus nog geen gezin te onderhouden, maar ik kan de inkomsten goed gebruiken. Ik wil heel graag een mobiele telefoon kopen, dat lijkt me erg handig. Ook wil ik geld opzij zetten om zelf een handeltje te beginnen in groente en fruit. Dan kan ik nog meer geld verdienen!”

Geen noodhulp meer nodig

Dankzij de steun van alle donateurs gaat het leven van deze vrouwen en hun families er flink op vooruit, maar ook voor hun dorpsgenoten betekent dit een flinke stap voorwaarts. Dit dorp zal in tijden van droogte en overstromingen niet langer afhankelijk zijn van noodhulp.

Op zoek naar veiligheid

Veel mensen zijn nog dagelijks op zoek naar een veilige plek om te overleven. Kerk in Actie biedt noodhulp en wederopbouw, en richt zich daarnaast op rampenpreventie. Mensen worden weerbaar gemaakt voor klimaatverandering en andere bedreigingen. Help je ook mee?

Geef ook voor mensen op zoek naar veiligheid

Met dank aan Mariken Stolk, foto’s Johannes Odé