Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde
subline-curl
Abonneer u op Petrus Magazine

'Voor God is niemand een vreemde'

Ds. Marleen Blootens spreekt in Met hart en ziel over het verhaal van de Ethiopische kamerling.

(Scroll naar beneden voor de tekst van de meditatie)

Lees hier de toelichting bij het lied 'Swing low, sweet chariot':

Meditatie: voor God is niemand een vreemde

Ik leerde als kind dat ik niemand mag discrimineren. Maar het duurde lang voor ik écht begreep dat discriminatie niet verdwijnt als je hoopt of gelooft dat dat wél zo is. Het duurde totdat mensen mij vertelden over hun pijn. De pijn die je voelt als je altijd wordt gezien als anders. Als je gezien wordt als de vreemdeling. Omdat je een hoofddoek draagt. Omdat je een donkere huidskleur hebt. Of omdat je homo bent. Ik luister, ik zwijg en voel vaak dat het makkelijk praten is als je zelf niet degene bent die anders is.

Maar tegelijkertijd wil ik niet zwijgen over hoe voor God niemand een vreemde is. Gods Geest verbetert de wereld en verbetert ons op dit punt.

Het verhaal van de zoektocht van de minister van financiën uit Ethiopië is één van de eerste ontmoetingen uit het boek Handelingen. Je kan deze ontmoeting lezen als het visitekaartje van de Geest van God. We lezen dat deze Ethiopische minister als pelgrim naar Jeruzalem is gereisd. Hij zoekt naar God. Hij dankt zijn hoge positie aan het hof aan het feit dat hij een eunuch is. Voor hem dus geen gezin. Geen partner. Hij is anders. Een man zonder nageslacht. Hij ziet weinig toekomst ondanks zijn hoge maatschappelijke status. Iedereen begrijpt dat dat met zijn seksualiteit te maken heeft.

Het pijnlijke van dit verhaal is dat hij naar Jeruzalem komt om te bidden, maar dat hij de tempel niet in mag. Want in de tempel is de ontmande is niet welkom, lezen we op een andere plek in de Bijbel. Hij is rijk, hij is belangrijk. Maar hij stuit op een grens als hij wil bidden in de tempel. Hij zoekt naar God, maar hij staat buiten de gemeenschap van gelovigen.

Op weg naar huis, alleen in zijn rijtuig, op een verlaten weg, leest deze Ethiopiër uit het boek Jesaja. Maar God laat hem niet langer alleen in zijn zoektocht. De Geest stuurt Filippus naar zijn rijtuig. Er volgt een prachtig gesprek. En met een groots welkomstgebaar doopt Filippus daarna deze man.

Voor God is het geen probleem is als je niet aan de norm van de groep voldoet. God heeft al gevonden wie Hem zoeken. Onze normen zijn geen muren voor de Geest van Christus. Die Geest fluistert ons in dat we welkom zijn bij God. Die Geest draagt ons naar huis.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Foto: Marloes Kamer (KRO-NCRV)