Guatemala: "Onze programma's geven positieve veranderingen"

Op welke manier zetten christenen over de hele wereld zich in voor hun omgeving? Petrus portretteert in aanloop naar de 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken inspirerende mensen uit binnen- en buitenland. Deze week: Esvin Sirin uit Guatemala.

Esvin Sirin (35) werkt daar met hart en ziel voor Cedepca, partnerorganisatie van Kerk in Actie. De hulp die hij zelf kreeg toen hij illegaal in de VS bleek te wonen - waar hij met zijn moeder naartoe geëmigreerd was en waardoor hij uitgezet werd naar zijn geboorteland - geeft hem de motivatie om zich nu voor anderen in te zetten.

Praktische zaken regelen

Cedepca, het Evangelisch Centrum voor Pastorale Studies in Centraal-Amerika, werkt niet alleen in Guatemala maar inmiddels ook in Nicaragua en Costa Rica. "Ik raakte eerst betrokken bij het José-project dat jongens bewust maakt van hoe ze als man in het leven staan en hoe ze om moeten gaan met vrouwen. Belangrijk in een gewelddadig land als Guatemala. Sinds 2015 regel ik allerlei praktische zaken rond uitwisselingen die Cedepca heeft met groepen in het buitenland."

Iets terugdoen

De mensen van de kerk en van Cedepca waren er voor Sirin toen zijn nood het hoogst was. "Toen ik me nutteloos voelde en dacht dat mijn leven zinloos was. Ze boden mij gezelschap, liefde en meeleven. Door hen kreeg ik de kracht om een nieuwe start te maken in Guatemala. In ieder mens met wie ik in contact kwam, ontmoette ik God. Daarom wil ik nu iets terugdoen. Er is zo veel nood in onze samenleving. Het is onmogelijk om al die nood op te lossen. Dat is weleens frustrerend. Ik besef dat we nog veel meer zouden kunnen doen als we met meer mensen zouden zijn."

José-cursus om jongens bewust te maken van hun man-zijn en omgang met vrouwen

'God laat ons niet vallen'

Sirin houdt het vol door zijn collega's bij Cedepca. "We zien dat God ons niet laat vallen. Ieder jaar krijgen we toch weer middelen bij elkaar om door te kunnen gaan met ons werk. Het is mooi om te zien welke positieve veranderingen mensen die deelnemen aan onze programma's doormaken. Ook word ik gesterkt door gedichten van Julia Esquivel. In de donkerste, meest vijandige, corrupte en akelige plekken doet God zijn werk. Dat is waarom zijn Zoon afdaalde in de hel, om datgene om te buigen wat daar niet is. Dat is onze hoop. God is altijd aan het werk en zal ons nooit alleen laten."

Diep geraakt

Christenen in Nederland wil Sirin bedanken voor alle steun. "Door die steun zijn heel veel vrouwen en jonge mensen in Guatemala diep geraakt. Ze hebben Gods liefde gevoeld en zijn tot nieuwe levensveranderende inzichten gekomen. Als het mogelijk is en veilig is, kom ons land dan bezoeken om zelf te ervaren wat God allemaal doet in Guatemala."

Steun dit werk in Guatemala

Assemblee Wereldraad van Kerken

'Christus' liefde brengt de wereld verzoening en eenheid' is het thema van de 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken. Eind augustus komen vertegenwoordigers van kerkgenootschappen over de hele wereld bij elkaar in het Duitse Karlsruhe.