Dreigende oorlog in Oekraïne: 'Heer, toon ons de weg van omzien naar elkaar'

De wereld wacht gespannen af: komt er een oorlog in Oekraïne? Partners van Kerk in Actie houden de situatie nauwlettend in de gaten. Natalia Shalata: "Als kerken moeten wij het hoofd koel houden en de verbinding blijven zoeken."

Door de economische crisis en het al jarenlange conflict in Oost-Oekraïne hebben veel inwoners grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Ook in een tijd van oorlogsdreiging blijven de kerken in het land onverminderd omzien naar de meest kwetsbaren in de samenleving. Maar ze zijn ook erg bezorgd over de situatie in hun land. "Onder de oppervlakte van deze militaire dreiging ligt een veel langer en dieper conflict in ons land."

De gezamenlijke kerken in Oekraïne roepen hun plaatselijke gemeenten op om in deze tijd naar mensen in de buurt te blijven omzien. "De bevolking heeft zwaar te lijden onder de voortdurende economische destabilisatie, het vele nepnieuws en de cyberaanvallen. Laten we elkaar als broeders en zusters blijven ondersteunen en onderling solidair blijven."

Verbinding blijven zoeken

Een van die partners is de Lviv Education Foundation, ook wel LEF genoemd. Dit is een jongerenproject van de Grieks-Katholieke kerk dat de ontwikkeling van sociale projecten in kerken in heel Oekraïne ondersteunt. Jonge priesters en jonge vrijwilligers zetten zich in om jongerencentra, opvang voor vluchtelingen en gaarkeukens voor ouderen in steden en dorpen op te zetten. Deelnemers krijgen een training en startbedrag om de activiteit te ontwikkelen. Natalia Shalata, coördinator bij LEF, vindt het belangrijk dat mensen ondanks alles de verbinding blijven zoeken. "Het belangrijkste wat wij als kerken kunnen doen is het hoofd koel houden, de verbinding blijven zoeken en tegenwicht bieden aan de stroom van misinformatie. Het belangrijkste is dat ons werk doorgaat: sociale projecten opzetten in heel Oekraïne, als kleine eilandjes van hoop."

Gespannen situatie

Lydiya Lozova, coördinator bij partner Dialogue in Action, is bezorgd over de situatie. De organisatie traint dialoogbegeleiders met verschillende religieuze achtergronden om vredesopbouw in de conflictregio's te bevorderen. "De spanning over wat zou kunnen gebeuren is groot. Ik kreeg al een plattegrond met schuilkelders in Kiev toegestuurd. Er zijn mensen die bagage klaar hebben staan om te vluchten wanneer er oorlog komt. Deze week nog waren er cyberaanvallen op de twee grootste banken in Oekraïne. Mensen zijn bezorgd of ze nog wel bij hun geld kunnen." Lydia ervaart al het nieuws als zeer verwarrend. "Het gaat alle kanten op, soms kun je beter maar helemaal niet luisteren. Ik leef maar gewoon bij de dag."

Humanitaire nood

Kerk in Actie staat klaar om noodhulp te bieden als de situatie in Oekraïne dat vraagt. Als lid van het wereldwijde partnernetwerk van Kerken, Action by Churches Together (ACT) zijn de lijntjes kort. In geval van nood kan er heel snel worden ingesprongen. "De humanitaire nood wordt steeds zichtbaarder, vooral in het oostelijk deel van Oekraïne", aldus Daan Verbaan, relatiebeheerder Oost-Europa bij Kerk in Actie. "Op verschillende plekken in de regio Donetsk wordt door ACT al hulp geboden. Mocht het tot een oorlog komen, dan staan wij klaar om de bevolking in korte tijd noodhulp te kunnen bieden."

Bid mee

Zowel Lidiya als Natalia vragen ons te bidden voor hun land. "Gebed vanuit de kerken in Europa is echt een steun in de rug voor ons", vertelt Lidiya. Natalia roept ons op te bidden voor vrede in Oekraïne. "Bid voor de veiligheid van onze bevolking, dat er geen massale paniek komt. De informatieoorlog draait op volle toeren, dat is voor mensen erg zwaar."

Ds. Karin van den Broeke, programmaleider bij Kerk in Actie, schreef het volgende gebed voor de situatie in Oekraïne:

God van liefde en trouw,

Wees bij ons in alle spanning die er is in en rond Oekraïne.
Geef dat vijandsbeelden niet onnodig uitvergroot worden,
maak dat Uw visioen van verzoening en vrede ons hoe dan ook blijft dragen.
Geef dat die stemmen die weg willen blijven bij angst en strijd gehoord worden,
geef wijsheid aan alle betrokken leiders.
Toon ons de weg van omzien naar elkaar, van mildheid, vertrouwen en zachtheid.

In Jezus' naam,

Geef voor het werk in Oekraïne

Lees in dit artikel meer over het werk van LEF in kleine dorpen in Oekraïne: