Persoonlijke verhalen en universele vragen

In de tentoonstelling ‘Dit is mijn verhaal’ vertellen 18 jonge christenen van verschillende afkomst over een ingrijpend moment in hun leven waarbij de Bijbel een rol speelde. Voor de ontwikkeling van deze tentoonstelling ontving het Bijbels Museum drie jaar lang 50.000 euro van Fonds Kerk en Wereld. Dit bedrag is opnieuw beschikbaar voor projecten die mensen met elkaar verbinden.

Fonds Kerk en Wereld stelt dit jaar opnieuw 150.000 euro beschikbaar voor projecten die bijdragen aan verbinding. Ook een projectvoorstel indienen? Lees hier meer.

Hoe vergeef je je vader die je na de scheiding van je ouders acht jaar niet hebt gezien? Waar kies je voor als je in het buitenland wilt studeren én je moeder na een lang ziekbed niet alleen thuis wilt achterlaten? Dit soort indringende vragen aan jongvolwassenen, afkomstig uit verschillende christelijke stromingen en met verschillende culturele achtergronden, werden uitgewerkt in de reizende tentoonstelling ‘Dit is mijn verhaal’.

Verhalen van geloof, hoop en inspiratie

Het Bijbels Museum werkte de verhalen van deze jonge mensen uit in foto’s, podcasts, video’s en een boek. Voor de financiering klopte het Bijbels Museum aan bij verschillende fondsen. Een daarvan was fonds Kerk en Wereld. “ Iedere drie jaar schrijft Kerk en Wereld een zogenaamde tender uit. Het fonds stelt dan een groot bedrag - maximaal 50.000 euro per jaar, en dat drie jaar lang - beschikbaar voor projecten die zorgen voor verbinding en impact in de samenleving”, vertelt Carolien Croon, directeur van het Bijbels Museum. “Precies wat wij voor ogen hadden met ‘Dit is mijn verhaal’. De tentoonstelling gaat over verhalen van geloof, hoop en inspiratie van jonge christenen van verschillende afkomst.”

Bij zijn producties streeft het Bijbels Museum naar de hoogst mogelijke kwaliteit. Croon: “Alles moet kloppen, want dan komt een verhaal echt binnen bij mensen.” Om die kwaliteit te waarborgen, gaat er veel tijd zitten in vooronderzoek. “Bij het ontwikkelen van ‘Dit is mijn verhaal’ konden we uitgebreide research doen. Theoloog Janneke Stegeman heeft 40 jongeren uit het hele land gesproken. Uit die verhalen selecteerden we de 18 meest aansprekende. Universele en persoonlijke verhalen die een groot publiek kunnen bereiken.”

Op vier locaties

De tentoonstelling heeft jongeren echt iets te zeggen, vindt Croon. Daarom wilde het Bijbels Museum op meerdere plekken in het land tentoonstellen. ‘Dit is mijn verhaal’ was te zien in Amsterdam, Zwolle, Ter Apel en Middelburg. “Zonder het geld van Kerk en Wereld hadden we de tentoonstelling niet op vier plekken in Nederland kunnen presenteren. Omdat wij drie jaar lang 50.000 euro ontvingen, konden we een ruim communicatiebudget vrijmaken. We moeten opboksen tegen de grote musea. De communicatieve inspanningen leverden veel media-aandacht op. Dat leidde tot extra bezoeken aan de tentoonstelling.”

Door de coronacrisis was het wel improviseren. “Omdat we geen fysieke activiteiten konden organiseren, zijn we creatief aan de slag gegaan”, vertelt Croon. “We organiseerden een campagne in vijf studentensteden met affiches van de jongeren uit de tentoonstelling. Een QR-code leidde naar de podcast met hun persoonlijke verhaal. Daaraan verbonden we een wedstrijd: jongeren konden hun eigen verhaal van hoop met ons delen door ons een voice-bericht te sturen via WhatsApp of Signal. Daar is goed gebruik van gemaakt. Het bracht weer een nieuwe dynamiek.”

Grote betrokkenheid

Carolien Croon is dankbaar voor het vertrouwen dat fonds Kerk en Wereld in het museum stelde. “Deze financiële steun is belangrijk voor ons werk. We hebben vanuit het fonds veel betrokkenheid ervaren. Het bestuur is bij de tentoonstelling geweest. Tussentijds hadden we goed contact over de voortgang, zeker in coronatijd toen alles anders werd en bijvoorbeeld bleek dat de tentoonstelling in Den Haag niet door kon gaan.” De ondersteuning bood nog meer voordelen voor het Bijbels Museum. “We konden daardoor vijf andere fondsen overtuigen om mee te gaan in ons project. Een brede basis werkt aanstekelijk. Iets wat echt noodzakelijk is om ons werk te blijven doen.”

Bestel hier het boek 'Dit is mijn verhaal'.

Jong Protestant ontwikkelde programma's bij 'Dit is mijn verhaal'. Bekijk ze via deze link.

Subsidie voor jouw project?

Droom je ook van een wereld waar we meer met elkaar in verbinding staan? En heb je ideeën voor een initiatief dat samenbrengt? Fonds Kerk en Wereld stelt 150.000 euro beschikbaar voor projecten die bijdragen aan verbinding. Meedoen? Dien voor 1 december je projectvoorstel in.