De keuze van Piet Ruijsbroek

Elke twee maanden gaat hij op pad, gewapend met een prikstok en een afvalzak. En Piet Ruijsbroek doet het niet in zijn eentje. Mensen uit zijn kerk, andere dorpsgenoten, zijn kleinkinderen – iedereen helpt mee om Twello en omgeving schoon te houden.

Toen Jezus hem riep, liet Petrus zijn netten meteen liggen. Welke keuzes maken gelovigen van nu in hun dagelijks leven? Piet Ruijsbroek (65) uit Twello ruimt zwerfafval op, met een groep of met zijn kleinkinderen. “En dat is zichtbaar in het hele dorp.”

Waarom heb je deze keuze gemaakt?

“Het klimaat heeft al heel lang mijn aandacht. Ik wil niet dat mijn kleinkinderen later zeggen: ‘Deed jij wel wat toen bekend werd dat het zo slecht ging met het klimaat?’ Samen met anderen heb ik een paar jaar geleden de werkgroep GroeneKerk opgericht. Die is mede ontstaan vanuit de relatie tussen kerk en dorp, want bij veel activiteiten betrekken we het dorp. Zo laten we zien dat we als kerk midden in de samenleving staan. En het bereik is groter als meer mensen meedoen. De helft van de afvalopruimers is rand- of niet-kerkelijk: geworven via het huis-aan-huisblad of door een praatje tijdens het prikken.”

Wat betekent dit voor je dagelijks leven?

“Elke twee maanden organiseren we een groepsactiviteit. We ruimen zwerfafval op in de gemeente Twello en ruim daarbuiten. Een aantal mensen ruimt veel vaker afval op, ik doe het zelf ook met de kleinkinderen als ze bij ons zijn. We hebben contact gelegd met de burgerlijke gemeente voor materialen zoals prikstokken en voor het ophalen van de zakken afval.”

Wat levert het op?

“Veel voldoening, je doet iets goeds voor het milieu. En je hebt een voorbeeldfunctie. We krijgen alleen maar positieve reacties.”

Heb je tips voor andere kerken?

“Begin gewoon. Het geeft bij ons in de kerk een wat ander elan. Je bent op een andere manier met elkaar bezig en je kunt er kinderen en jongeren bij betrekken. De band met de burgerlijke gemeente is ook verbeterd. Ze vraagt ons nu soms advies over hoe wij iets zouden aanpakken.”

Nieuw: Petrus Kids

Samen creatief aan de slag met een bijbelverhaal

Tekst: Janet van Dijk | Foto: Carla Manten